ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 stycznia 1 (73) / 2007

JAZDA OBOWIĄZKOWA

„Touch My Shadows. Nowe Media z Kolekcji GOETZ w Monachium”. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Warszawa, Al. Ujazdowskie 6. 1 grudnia 2006 – 27 lutego 2007.

Na wystawie w Zamku Ujazdowskim zostaną zaprezentowane prace cenionych i znanych artystów z całego świata, wykorzystujących w swojej twórczości nowe media: Doug Aitken (USA), Chantal Akerman (Belgia), Francis Alys (Belgia, Meksyk), Janine Antoni (Bahamy, USA), Kutlug Ataman (Turcja), Christoph Brech (Niemcy), Janet Cardiff (Kanada) / George Bures Miller (Kanada), David Claerbout (Belgia), Rineke Dijkstra (Holandia), Tracey Emin (Wielka Brytania), Steve McQuenn (Wielka Brytania), Jeanne Faust (Niemcy), Peter Fischli (Szwajcaria) / David Weiss (Szwajcaria), Douglas Gordon (Wielka Brytania), Mona Hatoum (Liban, Wielka Brytania), Teresa Hubbard (Irlandia, USA) / Alexander Birchler (Szwajcaria, USA), Issac Julien (Wielka Brytania), William Kentridge (Republika Południowej Afryki), Annika Larsson (Szwecja), Mark Leckey (Wielka Brytania), Christian Marclay (Szwajcaria, USA), Bjorn Melhus (Niemcy), Aernout Mik (Holandia), Gabriel Orozco (Meksyk), Ulrike Ottinger (Niemcy), Jaroen de Rijke (Holandia, Willem de Rooij (Holandia), Pipilotti Rist (Szwajcaria), Diana Thater (USA), Wolfgang Tillmans (Niemcy), Rosemarie Trockel (Niemcy), Gillian Wearing (Wielka Brytania).

Celem wystawy „Touch My Shadows. Nowe media z kolekcji Goetz” jest zaprezentowane polskiej publiczność dzieł najważniejszych współczesnych artystów o międzynarodowej renomie, pracujących w najbardziej prężnie rozwijającej się technice sztuki współczesnej, w technice nowych mediów (filmy wideo, instalacje wideo).

Wystawa odbędzie się dzięki udostępnieniu części zbiorów jednej z największych na świecie kolekcji sztuki multimediów – kolekcji Goetz z Monachium. To wyjątkowe wydarzenie artystyczne będzie okazją do zainicjowania dyskursu o kolekcji i kolekcjonowaniu sztuki najnowszej w kontekście istniejącej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Współczesnej w CSW Zamek Ujazdowski, jak również umożliwi stworzenie platformy wymiany doświadczeń w kontekście nowopowstającego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Poprzez wystawę ”Nowe media z kolekcji Goetz” CSW Zamek Ujazdowski pragnie pokazać naszej publiczności twórczość artystów urodzonych w latach 60. i 70., których prace są od początku lat 90. konsekwentnie pozyskiwane przez właścicielkę kolekcji Panią Ingvild Goetz. Przede wszystkim chcemy zaprezentować twórczość wybitnych artystów, których prac nie udało nam się dotąd pokazać w Polsce.





”1,2,3 Awangarda”. Archiwum filmowe - sztuka – eksperyment. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Warszawa, Al. Ujazdowskie 6. 9 grudnia 2006 –28 stycznia 2007.

Artyści biorący udział w wystawie: Akademia Ruchu, Piotr Andrejew, Antosz & Andzia, Kazimierz Bendkowski, Bernadette Corporation, Matthew Buckingham, Bogdan Dziworski, Marcin Giżycki, , Janusz Haka, Oskar Hansen, Judith Hopf, Tadeusz Junak, Jacques de Koning, Grzegorz Kowalski, Igor Krenz, Grzegorz Królikiewicz, Zofia Kulik, Paweł Kwiek, Przemysław Kwiek, Natalia LL, Jolanta Marcolla, Jonathan Monk, Ewa Partum, Andrzej Pawłowski, Zygmunt Piotrowski, Józef Robakowski, Willem de Rooij / Jeroen de Rijke, Zbigniew Rybczyński, Zygmunt Rytka, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Singer, Zdzisław Sosnowski, Mieczysław Szczuka, Franciszka i Stefan Themerson, Teresa Tyszkiewicz, Ryszard Waśko, Anastazy Wiśniewski, Jan S Wojciechowski, Krzysztof Zarębski, Florian Zeyfang, Artur Żmijewski/Paweł Althamer i in.

Wystawa celebruje kategorię eksperymentu rozwijającego się na przecięciu pola sztuki i filmu. Tytuł wystawy "1,2,3 Awangarda" odnosi się do trzech formacji, dla których kategoria ta była szczególnie ważna: do pierwszej awangardy modernistycznej, neoawangardy lat 70. i współczesnych artystów, którzy podejmują w różny sposób (idealistyczny, ironiczny, cyniczny) dziedzictwo dwóch poprzednich nurtów. Przestrzeń wystawy, stanowiąca obszar negocjacji pomiędzy tymi formacjami, składa się z 6 sal, podporządkowanych różnym tematom, w których każdorazowo inne archiwum filmów neoawangardowych z lat 70. i tych związanych z wcześniejszą awangardą modernistyczną zostało przełamane / uzupełnione współczesną propozycją artystyczną (stworzoną w przeciągu ostatniej dekady). W poszczególnych przestrzeniach / archiwach przedstawiamy związki filmu, eksperymentu i sztuki, podporządkowane następującym tematom: interferencje pomiędzy dźwiękiem a obrazem, analityczny namysł nad medium, polityka/propaganda/zaangażowanie ideologiczne, konsumpcja, kategorie alternatywnej rzeczywistości, partycypacja i interakcja.

Tematem wystawy „1,2,3 Awangarda” jest również praca z archiwum, chęć ukazania napięcia pomiędzy nim jako pewną horyzontalną, otwartą, heterogeniczną bazą danych, a konkretnymi, wyraźnie zdefiniowanymi linearnymi, wertykalnymi narracjami, które powstają na jego bazie. Wystawa jest bowiem specyficznym podsumowaniem kilkuletniej działalności programu Archiwum Polskiego Filmu Eksperymentalnego CSW, projektu badawczego skupionego na gromadzeniu, renowacji, rekonstrukcji i analizie różnego rodzaju zapisów filmowych związanych ze sztuką polską, którego celem jest aktywne łączenie historii ze współczesnością polskiej sztuki, ujawnianie nowych płaszczyzn porozumienia między nimi, znajdowanie najbardziej współczesnych kontekstów prezentacji materiałów historycznych (szczególnie tych z lat 70.)



"Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania". Muzeum Sztuki. Łódź, ul. Więckowskiego 36. 5 grudnia 2006 - 4 lutego 2007.





„Manipulacje. O ekonomii kłamstwa”. 8 grudnia 2006 – 25 lutego 2007. CSW Łaźnia. Gdańsk ul. Jaskółcza 1.

W wystawie weźmie udział 19 artystów z kraju i zagranicy: Paweł Althamer, Hubert Czerepok, Zbigniew Libera, Jan Simon, Christian Tomaszewski, Joanna Malinowska, Michał Budny (Polska); Bart Stole, Johann Grimonprez (Belgia); Julian Rosefeld (Niemcy); Pascal Grandmaison, Benny Nemerofsky Ramsay, Marcel Dzama (Kanada); Kim Schoenstadt, Jorge Prado (USA); Runa Islam (Anglia); Markus Schinwald (Austria); grupa Los Carpentieros (Kuba). Kurator: Adam Budak

Wystawa „Manipulacje. O Ekonomii kłamstwa” mierzy w sprawdzenie nadużycia wartości kulturowych i zbiorowej własności. Jako śledztwo w głąb etyki artystycznej produkcji i mechanizmów postrzegania, odkrywa wewnętrzną politykę i strukturę przemysłu artystycznego i kulturowego. Ukazuje codzienne doświadczenia zbiorowego i indywidualnego zachowania i grania artystów (lub raczej grania fair lub nie fair) jak również sfery artystycznych strategii ( jako narzędzia i motoru produkcji iluzji oraz systemu odbioru). Upadek i desperacka próba konstrukcji, jak również porażka i sukces w próbie stworzenia czegoś wiarygodnego, zawiła fikcja i fabrykowanie wnikliwych sztuczek są włączone w prace artystów zaproszonych do uczestnictwa w wystawie. Stosują oni ukryte strategie działań, gdzie funkcja manipulacji jest środkiem w odstraszaniu i eksperymentowaniu z powszechnie przyjętymi podstawami rzeczywistości. W sztuce manipulacja występuje jako narzędzie negocjowania rzeczywistości - terenu świadomych oszustw artystów.