ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 kwietnia 7 (79) / 2007

NISKI NAKŁAD

14 kwietnia (sobota) godz. 17.00. Wieczór promocyjny wokół „Tekstyli Bis”.

Prawie tysiąc stronic, ponad tysiąc haseł. Tekstylia Bis to obszerny i kompleksowy przewodnik po współczesnej polskiej kulturze. Składa się z haseł opisujących zjawiska z zakresu najnowszego filmu fabularnego, kina niezależnego, animacji, dokumentu, teatru, dramatu, poezji, prozy, fantastyki, malarstwa, rzeźby, instalacji, performance, akcji, fotografii, street artu, net artu, architektury, dizajnu, muzyki współczesnej, hip-hopu, muzyki alternatywnej, komiksu.


1.Pokaz najnowszej polskiej animacji według wyboru i z prelekcją Mariusza Frukacza.

2.Dyskusja o młodej polskiej sztuce. Udział biorą: Ewa Małgorzata Tatar (krytyczka, kuratorka, redaktorka działu Sztuka w „Tekstyliach Bis”), Kuba Banasik (autor bloga o sztuce: krytykant.blogspot.com), Stach Ruksza (kurator, krytyk i historyk sztuki), Stach Szabłowski (CSW). Moderator: Sebastian Cichocki.

3. Koncert 3 Boys Move w składzie – Marcin Cecko, Jan Dravnel, Piotr Głowacki. Promocja tomu Marcina Cecko „Mów”.
Cecko Marcin (1981) – poeta, lider awangardowych formacji muzycznych, aktor. Zawodowo obecnie zajmuje się fotografią. Prowadzi bloga Pozytyw – „próba dziennika fotograficznego” (http://www.pozytyw.blog.pl/). Wydał tomiki „rozbiorek” (2001), „pląsy” (2003), „mów” (2006). Działalność artystyczna Cecki układa się w szeroko zakrojony projekt liryczno-teatralno-muzyczno-netowy. Autor wykorzystuje potencjał sceniczny oraz nowe media do tworzenia i prezentacji swoich projektów. Sporą dokumentację działalności artystycznej zgromadził na stronie




20 kwietnia (piątek) godz. 18.30 Spotkanie z Ewą Kujawską (promocja powieści „Dom Małgorzaty”) i Katarzyną Sowulą (promocja książki „Zero osiemset”).

„Dom Małgorzaty” jest to historia poniemieckiego domu w małym nadmorskim miasteczku, do którego po II wojnie światowej trafia polska rodzina - małżeństwo z jedenastoletnim synem. „Tu czy gdzie indziej” - tak naprawdę nie ma to wielkiego znaczenia. Małgorzata pragnie odjechać jak najdalej od ruin, w jakie wojna zmieniła jej przedwojenny, piękny dom i całe przedwojenne życie.
Historia „Domu Małgorzaty” nie jest historią przyjaźni. Jest historią czy też zapisem - kroniką narodzin szacunku, tolerancji; uczenia się drugiego człowieka; dostrzegania tego wszystkiego, co dla niego ważne.
Bohaterowie tej historii to dwie kobiety, Dom i Pamięć. Wszyscy na równych prawach – o książce opowiada autorka.

Ewa Kujawska - urodziła się w Ustce. Absolwentka kulturoznawstwa UAM Poznań. Mieszka w Puszczykowie pod Poznaniem. Autorka jest laureatką tegorocznej nagrody Fundacji Kultury za debiutancką powieść „Dom Małgorzaty”.

Katarzyna Sowula - urodziła się w 1977 roku w Tuchowie. Absolwentka NKJA Uniwersytetu Jagiellońskiego. Debiutowała w 2004r powieścią "Fototerapia" wydaną przez Czarne w serii Europejki. Stypendystka Ministra Kultury z ramienia Funduszu Promocji Twórczości (2005) oraz Berlińsko-Brandenburskiego Instytutu Współpracy Francusko-Niemieckiej (Fundacja Genshagen) (2006). Zafascynowana specyficznym klimatem dzielnicy mieszka, pracuje i pisze na warszawskiej Pradze. Skupia się na relacjach międzyludzkich, tropi absurdy. Publikuje reportaże i opowiadania. Wydawnictwo Czarne wydało właśnie jej zbiór opowiadań pt. "Zero osiemset".



10 maja (czwartek) godz. 18.30 Spotkanie z Jerzym Franczakiem (promocja książki „Przymierzalnia”), Darkiem Foksem (promocja książki „Kebab Meister”.

Bohater „Przymierzalni” to młody pisarz, nieprzeciętny megaloman, mitoman i mizantrop, który nie może znaleźć dla siebie miejsca w świecie. Dom, Rodzina, Biuro, Uczelnia, Kościół, Klub Artystyczny – to kolejne kręgi jego prywatnego piekła. W jego opowieści współczesne realia mieszają się ze zmyśleniem i fantasmagorią. Obok satyrycznych portretów młodych ludzi (pracoholików i bezrobotnych, urzędników i buntowników) znajdujemy relacje z tajemniczych podróży na Wyspę, obok jadowitej drwiny ze sztuki i religii, z mód intelektualnych i stylów bycia – dziennikowe zapisy i refleksje. Żywiołem tej prozy jest zarazem krytyka społeczna i zabawa słowem, ironia i parodia, zderzona z powagą i tragizmem.

Jerzy Franczak – poeta, prozaik, tłumacz, krytyk, redaktor naczelny „Nowego Wieku”. Autor książek poetyckich: „ma się pod koniec” (1996), „Samoobsługa” (1997), „Półmrok” (1998), „Niewidy” (1999), „Języki lodowca” (2000), „Algi, kalki, zębatki” (wraz z PIOtrem Kalińskim, 2004), „Król rdzy” (2006), tomy prozy: „Trzy historye” (2001), „Szmermele” (2004), a także rozprawy „Rzecz o nierzeczywistości. Mdłości Jeana Paula Sartre’a i Ferdydurke Witolda Gombrowicza jako powieści dojrzałego modernizmu” (2003).

„Kebab Meister” opisuje tydzień z życia boga literatury, który dla niepoznaki zatrudnił się w niewielkim zakładzie gastronomicznym w centrum kulturalnej stolicy kraju. Z różnych powodów do jego baru zaglądają ci, co świecą albo chcą świecić na niebie prozy współczesnej. Pojawia się też dobiegająca czterdziestki bogini życia codziennego, z którą zapracowany bóg literatury chciał mieć kiedyś dzieci, więc obok przestarzałego kapitalizmu wyrasta naprędce odrestaurowana miłość. Szybka i wyjątkowo ostra narracja sprawia, że rozpędzony czytelnik może wyhamować dopiero w ostatnim akapicie, kiedy nie ma już co zbierać ze świata pociętego niewidzialną żyletką. Na osobną uwagę zasługuje bezwzględny w swojej wyrafinowanej prostocie opis nieba prozy współczesnej, sporządzony z myślą o tych czytelnikach, którzy szukają w powieściach wyłącznie porad praktycznych.

Darek Foks – poeta, prozaik. Laureat m.in. głównej nagrody Konkursu na BruLion Poetycki (1993) i Nagrody im. Natalii Gall (1999), stypendysta „Nowego Nurtu” (1994) i dwukrotny stypendysta Ministra Kultury (1999 - 2000, 2001), nominowany do Paszportu Polityki 2000, recenzuje książki w Machinie.



29 maja (wtorek) godz. 18.30 Spotkanie ze Zbigniewem Masternakiem, autorem książek „Niech Żyje Wolność”, „Chmurołap” + pokaz filmów „Stacja Mirsk” i „Wiązanka”.

„Niech żyje wolność” przywołuje jednocześnie kilka konwencji literackich - gombrowiczowskie przejaskrawienie, schulzowską rozlewność słowa i tradycję chłopskiego realizmu spod znaku Redlińskiego. Nad wszystkim zaś góruje koncepcja twórczości opartej na doświadczeniu autobiograficznym. Bohater powieści, wywodzący się ze wsi pod Świętym Krzyżem, środowiska, w którym obowiązuje prawo pięści i sztachety, czyni wszystko, by wyrwać się w szeroki świat. Po ciężkiej kontuzji kolana nie gra już w piłkę, nie zostanie drugim Maradoną, więc postanawia... pisać wiersze, w czym z kolei patronuje mu Goethe. Futbol i poezja, wzajemnie się przenikając, stanowią jakby dwa motywy wiodące dzieła.

Wydarzenia z „Chmurołapa” poprzedzają chronologicznie fabułę debiutanckiej powieści Zbigniewa Masternaka „Niech żyje wolność”. 28-letni autor wydaje drugą w tym roku dojrzałą i świetnie skonstruowaną powieść o swoim dzieciństwie i wczesnej młodości, spędzonych w świętokrzyskiej wsi. W „Chmurołapie” rojno od wiedźm, zbójców i diabłów - prawie wszystkie wydarzenia z życia młodego bohatera, Księcia, zostały skonfrontowane z legendami żyjącymi w pamięci wspólnoty, do której przynależy. Ludowe podania wywierają znaczący wpływ na dojrzewanie chłopca. Są jedynym dziedzictwem, jakie przekazuje mu jego ojciec, tytułowy Chmurołap. Masternak przygląda się swoim bohaterom z wrażliwością godną Żeromskiego. Skojarzenie z tym pisarzem nasuwa się również ze względu na opisywany w książce region - Góry Świętokrzyskie. Jednak znacznie bliżej Masternakowi do innego znanego krajana - Gombrowicza, z którym łączą go gry z mitologią narodową, krytyka polskiej religijności, czy groteskowy obraz szkoły.

Zbigniew Masternak (1978), prozaik, autor scenariuszy filmowych, pochodzi z Piórkowa w Górach Świętokrzyskich. Ukończył prawo na UMCS w Lublinie, w którym po studiach zamieszkał na stałe. Ponadto uczęszczał na polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Literacko zadebiutował w roku 2000 na łamach „Twórczości”. Od tamtej pory publikuje w najważniejszych tytułach prasy literackiej. W 2005 na podstawie opowiadania „Stacja Mirsk” powstał film, którego Zbigniew Masternak był współproducentem. Etiuda otrzymała Grand Prix na IX Krakowskim Festiwalu Filmowym „KRAKFFA”.