ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 lutego 4 (52) / 2006

POLECAMY

VI Wałbrzyskie Dni Dramaturgii „Ukochany Kraj” 18 – 19 lutego 2006

To już szóste Dni Dramaturgii, które odbędą się w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego. Podobnie jak w latach ubiegłych zaproponujemy naszym widzom żywy dialog, oscylujący wokół współczesnych problemów. Stąd też w repertuarze VI Dni Dramaturgii, które odbędą się w dniach od18 do 19 lutego, znalazły się dramaty pochodzące z najnowszego tomu antologii pt. „Made in Poland” w wyborze Romana Pawłowskiego. Spośród dziewięciu utworów scenicznych wybraliśmy trzy: „Agata szuka pracy” Dany Łukasińskiej, „From Poland with Love” Pawła Demirskiego oraz „O matko i córko!” Roberta Bolesto. Dodatkowo zaprezentujemy najnowszy, niepublikowany jeszcze utwór Marka Modzelewskiego pt. „Imieniny”.

Wspólnym mianownikiem dla wszystkich prezentowanych dramatów jest krytyczny obraz Polski i Polaków. Opisywany przez przedstawicieli młodego pokolenia, „którzy na własnej skórze odczuwają skutki życia w rzeczywistości wolnego rynku, opanowanego przez ryzyko, lęk i niepewność” (ze Wstępu R. Pawłowskiego do antologii „Made in Poland” ). Dlatego też w sztuce „Agata szuka pracy” Dany Łukasińskiej mamy bohaterkę borykającą się z problemem bezrobocia. „O matko i córko!” Roberta Bolesto dotyczy kwestii wiary w Boga u ludzi dotkniętych biedą. „From Poland with Love” Pawła Demirskiego „to opowieść o mojej generacji, która żyje z myślą o wyjeździe. Wychowywano nas pod presją robienia kariery i zarabiania pieniędzy, ale nikt nam nie zagwarantował elementarnych praw do bezpłatnej nauki i uczciwej pracy”, jak pisze sam autor. Polscy inteligenci z „Imienin” Marka Modzelewskiego „znają się od wielu lat, często się odwiedzają, ale mimo to między nimi rodzą się nowe napięcia i konflikty, których źródła tkwią w przeszłości...”

W dyskusji podsumowującej VI Dni Dramaturgii, którą poprowadzi Krzysztof Mieszkowski, wezmą udział, m. in.: Alina Obidniak, Roman Pawłowski, Tadeusz Słobodzianek, Rafał Węgrzyniak oraz autorzy dramatów i reżyserzy.

Plan prezentacje:
18 lutego (sobota) 2006
godz. 17.00 „Imieniny” Marka Modzelewskiego w reż. Magdaleny Ostrokólskiej (kawiarnia lub magazyn)
godz. 19.00 „Placebo” – recital Marty Zięby (Duża Scena)
godz. 20. 30 „From Poland with Love” Pawła Demirskiego w reż. Arkadiusz Tworusa (Duża Scena)

19 lutego (niedziela) 2006
godz. 18.00 „Agata szuka pracy” Dany Łukasińskiej w reż. Ivo Vedrala (Duża Scena)
około godz. 19. 45 „O matko i córko!” Roberta Bolesto w reż. Beaty Rynkiewicz-Zaborowskiej (opieka artystyczna: Piotr Kruszczyński) (Duża Scena)
około godz. 21.00 rozmowa na dużej Scenie.
Wszystkie dramaty będą prezentowane w formie czytanej, lekko podinscenizowanej.



Noty o autorach:
Dana Łukasińska jest absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Zadebiutowała dwa lata temu na łamach „Dialogu” dramatem pt. „Agata szuka pracy”. Swój warsztat pisarski szlifuje pod okiem Tadeusza Słobodzianka w jego Laboratorium Dramatu, gdzie znalazła się dzięki opublikowaniu „Agaty”. Kolejnym utworem Łukasińskiej był „AA pracy szukam matkę oddam” (2005), za który otrzymała Nagrodę Publiczności na VI Międzynarodowym Festiwalu Zdarzeń Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia – Tczew 2005. Obecnie dramatopisarka czeka na wydanie swej pierwszej powieści.

Marek Modzelewski – absolwent Akademii Medycznej. Jego dwie sztuki „Starsza pani prycha” i „Zabij mnie” prezentowane były na Tygodniu Sztuk Odważnych w Radomiu. Tam też zdobył główną nagrodę publiczności w 2003 roku. Modzelewski w swych sztukach porusza m. in. temat eutanazji i klonowania, przez które zadaje pytanie o życie i śmierć. Innym, znanym utworem Modzelewskiego jest „Koronacja” (2003; 2005 – premiera w Teatrze Narodowym w Warszawie), dotykająca problem kryzysu związku małżeńskiego oraz poszukiwania własnej tożsamości. Był założycielem grupy teatralno - kabaretowej „Kabaret imienia Romana”, dla której pisał teksty.

Robert Bolesto – rocznik 1977, jako niedoszły inżynier porzucił studia dla literatury i teatru. Zamiast w białym kitlu badać wytrzymałość porcelany dał się ponieść twórczej fali, która zawiodła go do Collegium Civitas, gdzie uczestniczył w Warsztatach Pisarskich, później do Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz do Laboratorium Dramatu Słobodzianka. Zadebiutował w 2000 roku opowiadaniem „Gorący dzień” (Rzeczpospolita). Kolejne teksty, tym razem dramatyczne to: „Zabić Bonda” (2003, Laboratorium Dramatu), „Kwitnąć” (2003), „Trzy policjantki” (2003), „Hycel II” (2003) oraz „147 dni” (2003; Laboratorium Dramatu i Teatr Powszechny w Warszawie, tu premiera w 2005).

Paweł Demirski – rocznik 1979, studiując dziennikarstwo, a jednocześnie interesując się dramatem odnalazł w sobie chęć tworzenia teatru faktu. Dlatego też jego utwory inspirowane są głównie wydarzeniami polityczno - społecznymi bieżącego i ubiegłego stulecia. Jest kierownikiem literackim Teatru Wybrzeże w Gdańsku, do którego trafił kilka lat temu, wygrywając konkurs o staż. Drugim, ważnym doświadczeniem, które ukształtowało teatralne myślenie Demirskiego było stypendium w Teatrze Royal Court w Londynie, kolebce nowej dramaturgii europejskiej. Jest autorem wielu sztuk, między innymi wystawianych już: „Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna” (2005, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), „Nieprzytomnie” (2002), „Carproject” (2002, nagroda w konkursie Teatru Rozmaitości) oraz „Padnij” (2003, Szybki Teatr Miejski i Teatr Wybrzeże w Gdańsku).