ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 stycznia 1 (73) / 2007

Alicja Pawlikowska,

POLECAMY

A A A
re_wizje/antyk
Tegoroczna edycja re_wizji, organizowanych przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie będzie trwała aż pięć miesięcy. To już nawet nie festiwal, a trwający wiele tygodni rozrachunek z antykiem, a także tym, co we współczesnej sztuce teatru z niego pozostało. Dramaturgia antyczna stała się w tym roku punktem wyjścia Festiwalu, którego ambicja jest poszukiwanie i badanie tendencji współczesnego teatru. Jak zaznaczają organizatorzy „Re_wizje to próba kulturowej interwencji, pozwalającej lepiej poznać zjawiska, które straciły centralne miejsce w polskiej czy europejskiej kulturze, a nadal fascynują żywotnością problemów i bogactwem treści.”

Ubiegłoroczna edycja Festiwalu upłynęła pod hasłem polskiego romantyzmu, co siłą rzeczy ograniczyło obszar badawczy i warsztatowy do teatru polskiego. Jednak w tym roku jest inaczej. Organizatorzy zaprosili do udziału w pokazach i warsztatach artystów spoza Polski. Wydarzeniem jest z pewnością wizyta Deutsches Theater z Berlina. Niemieckich artystów będziemy mogli oglądać w inscenizacji dramatu Ajschylosa „Persowie”. Reżyserem widowiska jest Dymitr Gotscheff, z pochodzenia Bułgar, reżyser wielu spektakli na scenach w Düsseldorfie, Hamburgu i Frankfurcie.

W ramach Festiwalu będzie można obejrzeć oczekiwany od wielu miesięcy spektakl „Ifigenia w Aulidzie” Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Ośrodek Włodzimierza Staniewskiego obok „Ifigenii”, zaprezentuje także znane już spektakle „Metamofrozy” oraz „Sceny z Elektry”. Czas re_wizji to także czas premier Starego Teatru. Już 6 stycznia pierwsza z nich – „Sejm Kobiet” Arystofanesa w reżyserii dyrektora krakowskiej sceny, Mikołaja Grabowskiego. Kilka dni później premiera „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. Rzadko wystawiany i jedyny utwór dramatyczny wielkiego polskiego mistrza epoki renesansu, reżyseruje, specjalnie na okoliczność Festiwalu, Michał Zadara. Ten młody reżyser zasłynął współczesną reinterpretacją klasyki i znany jest widzom ubiegłorocznej edycji festiwalu jako autor inscenizacji „Księdza Marka” Juliusza Słowackiego. Największy rozgłos przyniósł mu jednak spektakl o Lechu Wałęsie – zrealizowany w Teatrze Wybrzeże dramat Pawła Demirskiego „Wałęsa. Historia Wesoła, a ogromnie przez to smutna”. W ramach festiwalu pokazana zostanie także „Fedra” Racina, zrealizowana przez Zadarę w Starym Teatrze. Obok wspomnianej „Fedry” podczas re_wizji obejrzeć będzie można także kolejną realizację Starego Teatru – „Zaratustrę” w reżyserii Krystiana Lupy.

Wracając jednak do premier festiwalu, ciekawie zapowiadają się kolejne z nich: „Zbombardowani” Sarah Kane w reżyserii Mai Kleczewskiej, oraz „Oresteja” Ajschylosa w reżyserii Jana Klaty. Zarówno Kleczewska, jak i Klata, to postaci w Polskim teatrze szalenie kontrowersyjne. Ich brutalne podejście do materii tekstów klasycznych, zjednało im tylu miłośników, co przysporzyło wrogów, zarówno w środowisku teatralnym, jaki i wśród widzów. Znana jest już data premiery spektaklu Klaty – 24 lutego. Na datę premiery „Zbombardowanych” trzeba będzie jeszcze zaczekać.

Re_wizje to nie tylko spektakle teatralne. To także pokazy filmowe. W tym roku organizatorzy przygotowali projekcje filmów Piera Paollo Pasoliniego, które związane są bezpośrednio z obszarem antyku. Towarzyszyć im będzie projekt „Dzień Pasoliniego” zrealizowany we współpracy z Panga Pank, Księgarnią Akademicką i Instytutem Włoskim. W ramach projektu usłyszeć będzie można wykład Ewy Bal na temat funkcjonalnego i formalnego traktowania kultury antycznej w dramatach Pasoliniego, a także wysłuchać dramatu „Pilades”, autorstwa włoskiego artysty kina.

W ramach festiwalu odbędzie się także sesja teoretyczna. Na styczeń zaplanowano blok „Teatr na horyzoncie religii”. W marcu odbędą się kolejne dwa bloki – „Psychologia, polityka, przemoc w teatrze” oraz „Słowo i muzyka w teatrze”. W maju odbędzie się ostatni blok sesji naukowej, zatytułowany „Teatr i rytuał”.

Krakowski Festiwal to także miejsce pracy warsztatowej, w której uczestniczą studenci krakowskiej PWST. Festiwalowi towarzyszyć liczne spotkania, wystawy, promocje książek, spotkania z twórcami widowisk i aktorami. Bez wątpienia przez pięć miesięcy rytm życia teatralnego Krakowa wyznaczać będzie kultura antyczna. Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie internetowej Starego Teatru: http://www.stary.pl. Serdecznie zapraszamy!