ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 kwietnia 7 (79) / 2007

POLECAMY

A A A
„Re(ko)nesans malarstwa”. Wystawa w galeriach: Górnośląskiego Centrum Kultury – GaleriI Engram, Galerii Sektor I, Glerii Piętro Wyżej, oraz w biurowiecu Altus (ul. Uniwersytecka 13) i Rondzie Sztuki (rondo im. gen. J. Ziętka 1). Katowice, 28 marca – 20 maja 2007.

W wystawie biorą udział: Basia Bańda, Bettina Bereś, Agata Bogacka, Rafał Bujnowski, Bogna Burska, Tomasz Ciecierski, Wojciech Ćwiertniewicz, Oskar Dawicki, Marek Glinkowski, Ryszard Grzyb, Stanisław Koba, Szymon Kobylarz, Karolina Kowalska, Paweł Książek, Wojciech Kubiak & Lidia Krawczyk, Krzysztof Kula, Kamil Kuskowski, Leszek Lewandowski, Wojciech Łazarczyk, Lech Majewski, Anita Pasikowska, Jacek Rykała, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Łukasz Skąpski, Paweł Susid, Grzegorz Sztwiertnia, Andrzej Tobis, Jerzy Truszkowski, Anna Witkowska, Joanna Wowrzeczka.

Wystawa „Rekonesans malarstwa” prezentuje aktualne i najważniejsze tendencje w polskim malarstwie współczesnym oraz w dyscyplinach pokrewnych. Podział ekspozycji na osobne przestrzenie wystawiennicze sprawia, że mamy tu do czynienia z czytelnym podziałem na tendencje malarskie, strategie artystyczne i różnorodność przedsięwziętej problematyki. W tym rozumieniu jest to pokaz jednorazowy i niepowtarzalny. Nazwę „Rekonesans malarstwa” należy rozumieć dwojako, jako uporządkowany przegląd, dyskusja i podsumowanie osiągnięć współczesnego malarstwa polskiego. Prezentacja zmian w estetyce malarstwa i tematów wywołanych przez transformację w sferze społecznej oraz ekonomicznej. Ale także refleksję nad powrotem do tradycyjnych mediów i malarskich środków obrazowania po dynamicznym rozwoju i modzie na realizację za pomocą mediów elektronicznych. Chodzi tu również o renesans tradycyjnych tropów malarskich wśród artystów i zwiększone zainteresowanie malarstwem ze strony odbiorców, do którego odwołuje się nazwa wystawy, czyli renesans fascynacji obrazami. Pojęcie renesansu wskazuje również na dyskusję, jaka toczy się między malarzami odnoszącymi się do rzeczywistości (konkret) a zainteresowanych samą ideą malarstwa (abstrakcja).