ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 stycznia 2 (386) / 2020

Andrzej Ciszewski,

WIDMO (UTSUBORA. THE STORY OF NOVELIST)

A A A
Pisarz Shun Mizorogi cierpi z powodu niemocy twórczej, którą szczęśliwie udaje mu się przezwyciężyć: literat wielkie nadzieje wiąże z odcinkową powieścią zatytułowaną „Utsubora”. Niestety, pracę nad kolejnym rozdziałem przerywa niepokojąca wiadomość: bohater zostaje wezwany do identyfikacji zwłok. W telefonie zmarłej Aki Fujino śledczy odnajdują tylko dwa kontakty – jeden do Mizorogiego, drugi do niejakiej Sakury Miki, która podaje się za siostrę bliźniaczkę denatki. Co łączyło autora z ciemnowłosą pięknością? W jakich okolicznościach Aki rozstała się z życiem? Czy Sakura naprawdę jest tym, za kogo się podaje? I czy sumienie poczytnego autora jest stuprocentowo czyste?

Narracja mistrzowsko przeplatająca ze sobą różne porządki czasoprzestrzenne i punkty widzenia, ambiwalentni bohaterowie (rysowani zwiewną, choć jednocześnie bardzo ekspresyjną kreską), mocna erotyka: „Utsubora. The Story of Novelist” to drapieżna, prowokująca, szalenie niejednoznaczna, zaprawiona poetycką nutą powieść graficzna, w której nienagannie skrojona intryga kryminalna stanowi tło dla wnikliwego studium ludzkich namiętności i obsesji.

Elegancko wydana manga (twarda okładka z obwolutą) autorstwa urodzonej w prefekturze Kanagawa Asumiko Nakamury doskonale sprawdza się także jako melancholijna, z ducha neo-noirowa opowieść o metamorfozie, traumie i poczuciu winy, akcentująca wątek iluzoryczności sukcesu oraz udręk tworzenia. „Utsubora” zachęca przy tym do refleksji nad istotą prawdy (czasem głęboko ukrytej), przypominając jednocześnie o niepowtarzalnym darze, jakim jest życie.
Asumiko Nakamura: „Utsubora. The Story of Novelist”. Tłumaczenie: Wojciech Gęszczak. Wydawnictwo Waneko. Warszawa 2019.