ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 lutego 4 (388) / 2020

Przemysław Pieniążek,

TAJEMNICE YHARNAM (BLOODBORNE. TOM 1: ŚMIERĆ SNU/PRAGNIENIE UZDROWIENIA)

A A A
Po przebudzeniu w mieście dotkniętym plugawą zarazą (chorobą spopielonej krwi) bezimienny Łowca wyrusza na karkołomną misję w poszukiwaniu osoby, w której żyłach płynie tak zwana blada krew. Eliminując grasujące w zaułkach miasta potwory, bohater bierze pod opiekę tajemnicze dziecko, dzięki któremu szansa protagonisty na wyrwanie się z egzystencjalnej matni niepomiernie wzrasta. Tymczasem dwóch mieszkańców Yharnam podejrzewa, że plaga pustosząca tę starożytną gotycką metropolię została wywołana przez Kościół Uzdrowienia. Białowłosy lekarz Alfredius (oddany nauce racjonalista i narrator niniejszej opowieści) oraz zakonnik brat Clement rozpoczynają swoje śledztwo z nadzieją, że nie tylko odkryją prawdziwą naturę choroby, ale i znajdą na nią skuteczne lekarstwo.

„Śmierć snu” oraz „Pragnienie uzdrowienia” to dwie historie rozgrywające się w uniwersum bestsellerowej gry akcji RPG stworzonej przez japońskie studio From Software. Za sterami tej komiksowej inicjatywy stanął Aleš Kot („Czas nienawiści”, „Zero”, „Wild Children”), czesko-amerykański scenarzysta, reżyser i producent, pracujący głównie przy projektach filmowych, komiksach oraz grach komputerowych. W pierwszej z wymienionych opowieści autor stawia na mocną, dynamiczną akcję, choć jednocześnie przekonująco ukazuje realia tej fantasmagorycznej rzeczywistości. Temat szaleństwa i poświęcenia z mocą wybrzmiewa również w drugiej historii (posiadającej solidny, zapadający w pamięć finał), którą – podobnie jak poprzedni epizod – charakteryzują dobre tempo oraz przykuwająca uwagę narracja. Oczywiście mamy do czynienia z rasowym, stricte rozrywkowym czytadłem, aczkolwiek zaskakująco (nie)przyjemnym.

Dużym atutem recenzowanego tomu są prace Piotra Kowalskiego („Marvel Knights: Hulk”, „SEX”, „The Steam Man”). Nienaganne kadrowanie, kapitalnie oddany klimat miejsca (artysta niejednokrotnie nawiązuje do klasyki malarstwa), pieczołowicie wykonany design postaci, energetyzujące sceny walk plus aura grozy umiejętnie budowana za pomocą obrazu sprawiają, że warstwa wizualna „Bloodborne” – mającego świetnie dobraną paletę barw, za którą odpowiadają koloryści Brad Simpson („Deadpool”, „SEX”, „Wiedźmin: Klątwa kruków”) i Kevin Enhart („Anno Dracula”, „Vikings”) – zdecydowanie uatrakcyjnia lekturę. Ot, udany miks dark fantasy, akcji i horroru. Miłośnicy gry raczej nie będą rozczarowani, pozostali amatorzy mocnych wrażeń też powinni się dobrze bawić.
Aleš Kot, Piotr Kowalski: „Bloodborne. Tom 1: Śmierć snu/Pragnienie uzdrowienia” („Bloodborne, vol.1: The Death of Sleep/vol.2: The Healing Thirst”). Tłumaczenie: Piotr Czarnota. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2019.