ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 lipca 13 (85) / 2007

XIV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO

A A A
XIV Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej. Bytom, 24 czerwca – 7 lipca 2007

Najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym corocznie przez Śląski Teatru Tańca oraz Fundację Śląskiego Teatru Tańca jest Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej. W roku 2007 w dniach od 24 czerwca do 7 lipca odbędzie się już jej XIV edycja. Jest to jedno z największych i najważniejszych tego typu przedsięwzięć artystycznych w Europie. Na jej program, oprócz spektakli festiwalowych najciekawszych zespołów tańca współczesnego z całego świata, składają się również warsztaty taneczne (ok. 20 technik tańca w 8 studiach), dziennikarskie, menedżerów sztuki, pisania o tańcu, realizatorów światła scenicznego oraz liczne seminaria, z udziałem wielu wybitnych specjalistów z Europy i USA. Impreza ta jest szeroko relacjonowana i promowana nie tylko w prasie krajowej, ale również w specjalistycznej prasie zagranicznej, m.in. w Ballett International (Niemcy), Tanz Affiche (Austria), Dance Magazine (USA). W trakcie dotychczasowych jedenastu edycji Konferencji-Festiwalu, zaprezentowaliśmy publiczności w Bytomiu, Warszawie, Krakowie i Poznaniu takie gwiazdy światowej sztuki tanecznej jak zespoły Philadanco, Dayton Contemporary Dance Company, Alonzo King Dance Company, Jose Limon Dance Company, Jennifer Muller Dance Company, Battery Dance z USA, Compagnie Philippe Saire ze Szwajcarii, Rina Schenfeld Dance Theatre z Izraela, Kokoro Dance z Kanady, Daghdha z Irlandii, Granhoj Dance z Danii, Random i Diversion z Wielkiej Brytanii, Anjika z Indii, „kultową” grupę Ultima Vez z Belgii, a przede wszystkim Mikhaila Baryshnikova ze swoim zespołem White Oak Dance Project. Ogółem, podczas dotychczasowych edycji Konferencji-Festiwalu Śląski Teatr Tańca zaprezentował polskiej publiczności 250 zespołów z całego świata.

Spektakle festiwalowe wystawiane są na scenie głównej, w sali mieszczącej 600 osób, oraz na scenach alternatywnych w różnych miejscach poza teatrem, jak np. muzea, reprezentacyjne place miejskie, obiekty poprzemysłowe, itp. Podczas ubiegłorocznej edycji ok. 15000 osób obejrzało prezentacje festiwalowe, 750 osób wzięło udział w warsztatach tańca współczesnego i innych warsztatach oraz seminariach pod kierunkiem kilkudziesięciu międzynarodowej sławy nauczycieli i wykładowców.

Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej jest dwutygodniową imprezą o charakterze artystycznym i edukacyjnym organizowaną przez Fundację Śląskiego Teatru Tańca i Śląski Teatr Tańca. Spektakle, wykłady, seminaria, projekty twórcze i projekty społeczne są organizowane i prezentowane na scenie Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu i festiwalowych miast partnerskich na terenie Polski i regionu. Każdego lata, na zaproszenie ŚTT, zespoły, wykładowcy, studenci i sympatycy tańca z całego świata gromadzą się w Bytomiu, celebrując wspólnie taniec współczesny, różne dyscypliny i formy sztuki, przyczyniając się do ich rozwoju. Z roku na rok Konferencja/Festiwal spotyka się z coraz większym uznaniem. Do sukcesów Konferencji/Festiwalu można również zaliczyć fakt, że uczestniczący w niej artyści, nauczyciele, organizatorzy wykorzystują zdobyte w Bytomiu doświadczenia do rozwijania i tworzenia własnych prac i programów.

Model Konferencji/Festiwalu (edukacja i prezentacje festiwalowe) jest kosztowną, ale niezwykle efektywną dydaktycznie metodą wprowadzenia wielu osób w świat tańca współczesnego, co jest szczególnie istotne w sytuacji, w której nie istnieją profesjonalne szkoły oferujące zajęcia z tańca współczesnego. Zestawiając, wybrane z szerokiej oferty, odpowiednie techniki, zajęcia z dziedziny administracji jak i prezentowane na żywo spektakle (zestawienie techniki ze stylem tańca, administracji z produkcją itp.), udowadniano, że sukces zawdzięcza się współpracy elementów różnorodnych dziedzin. Dzięki formie Konferencji/Festiwalu studenci poznają procesy wpływające na rozwój tańca, produkcję spektakli. Jest to bezcenne doświadczenie dla rozwoju obecnej generacji współczesnych tancerzy, producentów, filantropów i służb publicznych w Polsce.

Konferencji/Festiwalowi przyświeca wciąż idea prezentacji polskiego środowiska tańca światowym środowiskom tanecznym, rozwoju zdolności tancerzy i umiejętności przetrwania w świecie ekonomii i kultury. Jest to forum wspierające innowacje i eksperymenty pomiędzy młodymi, a już doświadczonymi tancerzami, otwierające debatę poruszającą kwestie i sprawy mające wpływ na świat tańca i sztuki. Jednocześnie Konferencja/Festiwal kontynuuje tradycję prezentacji osiągnięć narodowych i międzynarodowych środowisk choreograficznych tańca współczesnego; także promocję artystów (taniec i dziedziny pokrewne) i nauczycieli posiadających oryginalne wizje. Z roku na rok Konferencja/Festiwal rozwija swą programową różnorodność dostosowując się do rosnących i zmieniających się potrzeb społeczności tańca.

Goście zaproszeni w roku 2007 na XIV Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej zaprezentują się na scenie, jak również poprowadzą różnorodne warsztaty dla ponad 750 studentów i uczestników projektów. Szacuje się, że Bytom i miasta partnerskie przyciągną ponad 1000 gości z całego świata i 15 tysięczną widownię. Dzięki promocji w mediach niezliczona rzesza polskich i zagranicznych czytelników, radiosłuchaczy i widzów będzie mogła zapoznać się ze światowym tańcem współczesnym i projektami towarzyszącymi. Choć przytaczane dane dają wyobrażenie o liczbie publiczności, której zostanie zaprezentowany taniec współczesny, nie pozwalają zmierzyć wpływu jaki wywrze on na jej życie zawodowe i codzienne. Za pomocą liczb trudno również zobrazować konsekwencje festiwalu dla gospodarki i społeczeństwa regionu. Mimo wszystko, na podstawie artykułów prasowych, relacji uczestników i wieloletnich doświadczeń, zespół organizacyjny festiwalu i jego współpracownicy są w stanie stwierdzić ile pozytywnych zjawisk i ważnych projektów powstaje i odbywa się dzięki festiwalowi.

Taniec daje możliwość ujęcia szybkich zmian historycznych w nowe konteksty. Dalej, ukazanie współcześnie istniejących form tanecznych na tle różnorodności kulturowej, wpływu myśli i techniki na taniec współczesny. Studentom uczestniczącym w warsztatach stwarza się również okazję zapoznania się z nowymi, jak i już ugruntowanymi technikami tańca i zrozumienia ich rangi dla tworzenia własnych choreografii. Spotkanie grup i społeczności tańca z różnych stron świata wpływa na wzrost zainteresowania festiwalami i projektami tańca w Bytomiu i miastach partnerujących festiwalowi. Również media przyczyniają się do wzrostu świadomości społeczeństwa na temat tańca w Polsce i poza jej granicami. W trakcie otwartych warsztatów praktycznych prezentowane są innowacyjne metody wykorzystania tańca w pracy z osobami niepełnosprawnymi i w okresie rehabilitacji. Warsztaty te adresowane są szczególnie do studentów medycyny i pracowników socjalnych uczestniczących w projektach społecznych. Adresatami zajęć dziennikarskich są początkujący krytycy i interpretatorzy nowych zjawisk w kulturze współczesnej; w środowisku naukowym podjęto już pracę nad dokumentacją historii tańca współczesnego w Polsce i scenicznej rekonstrukcji prac choreograficznych takich jak np.: „Lament” Poli Nireńskiej. Festiwal to również niezliczona ilość innych inicjatyw zainspirowanych warsztatami i spektaklami realizowanymi i prezentowanymi w trakcie jego trwania. Poniższy opis stanowi krótki przegląd działań składających się na dwutygodniowy program XIV Konferencji/Festiwalu:



Program:

Spektakle festiwalowe, 24 czerwca – 6 lipca 2007


24 czerwca 2007 - Laboratorium Choreograficzne Śląskiego Teatru Tańca (Polska) (scena główna)
25 czerwca 2007 - Larumbe Danza (Hiszpania) (scena główna)

Larumbe Danza - wywodzący się z Madrytu jeden z czołowych przedstawicieli hiszpańskiego teatru tańca. Zespół założony przez pionierkę tańca współczesnego w Hiszpanii- Carmen Larumbe kontynuuje wielkie tradycje pod kierunkiem Juanna De Torres i Danieli Merlo – uczennicy Maurcie'a Bejarta. Spektaklem DKDA zespół świętuje 10 lecie reaktywacji.

- Out To (Tajwan) (scena alternatywna)

Out To – w dwóch “miniaturowych” odsłonach czyli niepowtarzalna okazja kontaktu z unikatową tradycją teatru miniaturowego wprost z Tajwanu.

26 czerwca 2007 - Andre Gingras (Holandia) (scena główna)

Andre Gingras – jeden z najbardziej oryginalnych europejskich choreografów, pochodzący z Kanady, tworzący w Holandii dla międzynarodowej grupy tancerzy imponującej akrobatyczną sprawnością. Eksperyment, którego podstawą jest ultra dynamiczny ruch i fizyczność. Wśród tancerzy również Polacy.

27 czerwca 2007 - Companhia De Danca De Almada (Portugalia) (scena główna)

Companhia De Danca De Almada- znany już bytomskiej publiczności zespół z portugalskiej Almady w spektaklu nawiązującym do malarstwa Hieronima Boscha.

28 lipca 2007 - Laboratorium Choreograficzne ŚTT (Polska) (scena główna)
- Joe Alter Dance Company (USA) (scena główna)

Joe Alter and Friends – dobrze znany bytomskiej publiczności Joe Alter tym razem w trzech przewrotnych choreografiach stworzonych z przyjaciółmi, wśród których min. Liam Clancy wywodzący się ze słynnej grupy Elizabeth Streb.

- Pallisimo (USA) (scena alternatywna)
29 lipca 2007 - Alix Eynaudi (Francja) (scena główna)
- Zoe Knight (Austria) (scena główna)

Zoe Knight and Passerelle - belgijski projekt australijskiej niezależnej choreografki Zoe Knight podbijającej europejskie sceny. W Bytomiu zaprezentuje spektakle ‘Death in the count of 9’ będący oniryczną opowieścią o pokonywaniu granicy życia i śmierci zainspirowany historią Pompei oraz transowe ‘Dreaming in Haiku’ nawiązujące do filozofii zen i poezji japońskiej.

- Sean Tuan John (Walia) (scena alternatywna)
30 lipca 2007 - Silesian Dance Theatre (Polska) (scena główna)
1 lipca 2007 - David Dorfman Dance (USA) (scena główna)

David Dorfman (USA) - jeden z najbardziej aktualnych nowojorskich twórców teatru tańca i objawienie tamtejszej sceny tanecznej pierwszy raz w Polsce z politykującym, mocnym spektaklem nawiązującym do burzliwych politycznie i społecznie amerykańskich lat 70.

2 lipca 2007 - Alonzo King’s Lines Ballet (USA) (scena główna)

Alonzo King (USA) – absolutna klasyka amerykańskiego baletu współczesnego dla wielbicieli ruchowej maestrii.

3 lipca 2007 - Dusan Tynek Dance Theatre (USA) (scena główna)

Dusan Tynek - amerykański zespół czeskiego choreografa Dusana Tynka- ucznia m.in. samego Merce'a Cunninghama, byłego członka zespołów takich tuzów jak Cunningham czy Lucinda Childs.

- Teatr Tańca Zawirowania (Polska) (scena główna)
- Agata Oleksiak (USA/Polska) (scena alternatywna)
4 lipca 2007 - Diversion- The Dance Company Of Wales (Walia) (scena główna)

Diversions - najlepszy walijski teatr tańca współczesnego w choreografiach Stijna Celisa tańczącego niegdyś w słynnym National Ballet of Flanders, tworzącego m.in. dla Ballet Gulbenkian oraz Itzika Gallili znanego m.in. z Bat Dor oaz Baatshevy. Po prostu Święto tańca.

5 lipca 2007 - Johannes Wieland Company (USA) (scena główna)

Johannes Wieland - amerykański projekt niemieckiego choreografa Johannesa Wielanda w europejskim stylu nawiązującym do estetyki chociażby belgijskich teatrów tańca.

- Lublin Dance Theatre (Polska) (scena główna)
- Student projekt (scena alternatywna)

6 lipca 2007 - Aira Nagineviciute (Litwa) (scena główna)

Aira Nagineviciute - czołowa litewska choreografka w spektaklu „Processus” uznanym przez krytyków za najlepszy spektakl teatru tańca na Litwie w roku 2004.

- Battery Dance Company (USA)
-
Battery Dance Company - zespół współtworzący historię tańca nowojorskiego downtown w dwóch barwnych choreografiach, których tworzywem jest przede wszystkim wysmakowany ruch.

- Anna McRae (Nowa Zelandia) (scena alternatywna)




Warsztaty taneczne, 24 czerwca – 7 lipca 2007

Warsztaty taneczne mają na celu zapoznanie tancerzy z różnorodnością technik tańca, poszerzenie zakresu słownictwa ruchowego, a w rezultacie mają ułatwić poszukiwania indywidualnego stylu oraz wyposażyć uczestników w odpowiedniej jakości wiedzę z zakresu kompozycji tańca, koncepcji tanecznych, pojęcia przestrzeni - itp.

Warsztaty poprowadzą:
- Georg Blaschke (Austria)- taniec współczesny/contemporary dance
- Hilke Diemer (Holandia)- improwizacja/kompozycja, Improvisation/composition
- Louise Frank (Holandia) – technika Limona/Limon technique
- Paul Clayden (Wielka Brytania) – taniec współczesny
- Joe Alter (USA) - taniec współczesny/contemporary dance
- John Utam (Australia) - taniec współczesny/contemporary dance
- Susan Lambert (USA)- Tango
- Noibis Licea (Kuba/USA) – Latino
- Matthew Westerny (USA) - Laban & Release
- Trajal Harrel (USA) - critical choreography
- Ewa Wardzała (Polska) – Yoga
- Slava Krichmariev (Rosja) – Balet
- Harmen Tromp (Austria) – Balet
- Wojciech Blacharz (Polska) – Głos i ruch
- Tomasz Rodowicz (Polska) - Głos i Ruch /Voice and Movement
- Jacek Łumiński (Polska) - Polska technika Tańca Współczesnego/Polish Contemporary Dance Technique
- Sylwia Hefczyńska - Lewandowska (Polska) - taniec współczesny/contemporary dance
- Sebastian Zajkowski (Polska) - taniec współczesny/contemporary dance
- Aleksander Kopański (Polska) – gimnastyka ogólnorozwojowa
- Marek Juszczak (Polska) - Metoda Feldenkraisa
- Amal Suliman Abaker, Mohammed Yassin Abdelmagid (Sudan) – tance plemienne Sudanu, Tribal dances of Sudan
- Byron van Jones (USA, Niemcy) - Lyrical Modern Jazz
- taniec hinduski
- Aisa Lafour (Holandia) – taniec brzucha/belly dance




Projekty społeczne, 24 czerwca – 7 lipca 2007

VIII Międzynarodowe warsztaty tańca integracyjnego
z udziałem osób niepełnosprawnych ruchowo.
Zapraszamy tancerzy, osoby niepełnosprawne ruchowo, poruszające się na
wózku inwalidzkim, osoby po amputacji, z zanikiem lub porażeniem mięśni. Prowadzenie Mary Verdi-Fletcher z Wheelchair Company/USA

Warsztaty terapii przez ruch
warsztaty adresowane do pedagogów, terapeutów fizjoterapeutów itp.
Celem zajęć jest poznanie technik terapeutycznego oddziaływania przez sztukę taneczną na osoby niepełnosprawne.

Warsztaty choreoterapii psychologicznej — z osobami z zaburzeniami psychicznymi
terapia przez ruch jest zaliczana do elementów art-terapii. Tutaj podstawowe elementy tańca: ruch i rytm stają się drogą do uzyskania harmonii ciała i umysłu, ułatwiają poznanie siebie i swoich emocji, a także komunikację interpersonalną z innymi ludźmi. “Terapia przez ruch”jest swojego rodzaju psychologicznym użyciem ruchu, gdzie ciało i dusza stanowią jedność to proces powodujący fizyczną i psychiczną integrację osoby. Włączając do zajęć elementy tańca współczesnego dajemy uczestnikom możliwość tworzenia ich własnych kompozycji tanecznych, krótkich improwizacji, które mają swoje zastosowanie w przygotowywanych spektaklach.

Warsztaty tańca dla seniorów
warsztaty z różnych form tanecznych adresowane do osób starszych pragnących rozpocząć lub powrócić do przygody z tańcem. Proponujemy urozmaicony pakiet zajęć z tańca współczesnego, towarzyskiego, improwizacji ruchowej, tańców dawnych, tańców w kręgu, tańców integracyjnych.*

Międzynarodowe seminarium historyków i krytyków tańca oraz Warsztaty pisania o tańcu, 25 czerwca – 6 lipca 2007

Oferta warsztatowa kierowana jest do osób zainteresowanych pisaniem o tańcu (studentów filologii polskiej, dziennikarstwa, podyplomowych studiów dziennikarskich, teatrologii). Celem warsztatów dziennikarskich jest kształcenie osób, które w przyszłości podejmą tematykę tańca w publikacjach z wykorzystaniem różnych gatunków dziennikarskich. W ramach seminarium omówione zostaną m.in. kwestie: postrzegania tańca, języka opisu tańca i przemian wyobraźni w XXI wieku. Zaproszonymi do prowadzenia warsztatów krytykami są:

Wykładowcy:
Krytyka tańca
Katja Schneider (Niemcy)
oraz krytycy z Rosji, Finalndii, Litwy i USA
Antropologia:
Anya Peterson Royce, Indiana University (USA)
Warsztaty pisania o tańcu:
Sharon Friedler (USA)
Roman Pawlowski (Gazeta Wyborcza, Warszawa)
Historia tańca:
Patricia Stoeckemann (Niemcy)
George Jackson (USA)
Roman Arndt (Niemcy)
Literatura taneczna
Leslie Getz (USA)
Donald McDonagh (USA)



Międzynarodowe warsztaty menedżerów sztuki, 25 - 29 czerwca 2007

Warsztaty adresowane są do menedżerów, artystów, osób zarządzających instytucjami kultury i studentów wydz. zarządzania, kulturoznawstwa, itp.
W programie warsztatów: strategie budowania i rozwoju publiczności, pozyskiwanie funduszy na realizację projektów artystycznych, przygotowanie profesjonalnego pakietu reklamowego, omówienie zagadnień dot. polityki kulturalnej, lobbying, spotkania z przedstawicielami fundacji i programów UE wspierających instytucje kulturalne, itp.
Seminarium prowadzone będzie przez Catherine Peila - Dyrektor Projektów
Międzynarodowych ŚTT, z udziałem zaproszonych gości, m.in.:
David Guion / USA - Konsultant ds. Rozwoju i Marketingu
Anna Thompson /USA – organizacje pozarządowe
Laurie Uprichard / USA - prezenter
Olga Garey / USA – organizacje pozarządowe
Iwona Alter / Polska - Elmer’s Products, Inc. (Ohio, USA) Johnson & Johnson, Shiseido
Marjorie Nesset / USA – specjalista ds. rozwoju
oraz przedstawiciele fundacji, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Punktu Kontaktowego ds. Kultury



koncepcja – produkcja - warsztaty realizacji teatralnych, 25 czerwca – 4 lipca 2007

Warsztaty adresowane do młodych choreografów, twórców spektakli amatorskich, tancerzy, realizatorów świateł oraz wszystkich zainteresowanych specyfiką pracy scenicznej.
Zajęcia będą miały charakter integracyjny, łączący pracę konceptualną nad spektaklem z wiedzą techniczną niezbędną do realizacji świateł scenicznych.
Zaplecze techniczne, którym dysponować będą uczestnicy warsztatów oraz doskonała kadra wykładowców pozwoli na nabycie praktycznych umiejętności pracy na profesjonalnej scenie.
Na zakończenie warsztatów uczestnicy przygotują pokaz sceniczny.

Warsztaty podzielone będą na dwa nurty:
 zajęcia z koncepcji i dramaturgii w teatrze tańca
 zajęcia teoretyczne i praktyczne z zakresu oświetlenia teatralnego