ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 grudnia 23 (407) / 2020

Przemysław Pieniążek,

TAJEMNICE TRZĘSAWISKA (POSIADŁOŚĆ. TOM 1)

A A A
Rok 1974, Cape Augusta w stanie Maine. Chase Blaine uciekał przez całe życie. Przed odpowiedzialnością, rozczarowaniem, w końcu – przed zobowiązaniami względem rodziny. Kiedy jednak mieszkający w San Francisco jego starszy brat Charles (stojący na czele firmy Sortvand Pharmaceutical zajmującej się badaniami nad dziedziczeniem chorób psychicznych) zostaje bestialsko zamordowany wraz z żoną przez nieznanego sprawcę, Chase z pełnym zapałem stara się zaopiekować dziećmi brata (z którym od lat nie utrzymywał kontaktów), czyli rezolutną MacKenzie i milczącym Zachem.

Jednak szybko okazuje się, że wspólna przeprowadzka do rodowej posiadłości nie jest najlepszym pomysłem – i nie chodzi wyłącznie o to, że protagonista ma na pieńku z miejscowym szeryfem, na każdym kroku przypominającym bohaterowi o mrocznej historii związanej z familią Blaine’ów. Otóż pogoń Zacha za ropuchą o mały włos nie kończy się tragicznie – chłopiec ląduje bowiem w bagnie, skąd w ostatniej chwili wyciąga go Reese, miejscowa nauczycielka prześladowana przez mrożące krew w żyłach wizje. Niepokojące omeny oraz upiorne manifestacje zaczynają od tej pory przybierać na sile, przywołując dewizę tragicznie zmarłego seniora rodu: „Aby dostać, najpierw trzeba dać”.

Pierwszy tom serii „Posiadłość” to prawdziwy rarytas dla tych, którzy cenią sobie nastrojowe, fantasmagoryczne horrory. Scenarzyści Tim Daniel („Enormous”) i Michael Moreci („Burning Fields”) stworzyli bowiem przyprawiającą o gęsią skórkę historię, nawiązującą do najlepszych tradycji opowieści o duchach i zemście zza (w tym przypadku mokrego) grobu. Świetne zawiązanie akcji, wzorowo budowana dramaturgia plus wieńczący debiutancki album cliffhanger sprawiają, że recenzowany komiks (wydany w poręcznym formacie w twardej oprawie) wciąga niczym, hm, bagno!

Kolejny nietuzinkowy tytuł od wydawnictwa Lost In Time wiele zawdzięcza świetnej oprawie wizualnej, będącej efektem owocnej współpracy rysownika Joshuy Hixona („Shanghai Red”) z kolorystą Jordanem Boydem („Deadly Class”). Pierwszy z wymienionych, posiadający styl bliski uproszczonej, choć realistycznej manierze Paula Azacety („Outcast: Opętanie”), bezbłędnie wywiązuje się z powierzonego mu zadania, podczas gdy drugi nasyca kadry ponurymi barwami – ze szczególnym uwzględnieniem zgniłej zieleni. Wyszedł z tego estetyczny majstersztyk, nadający całej serii urokliwy, vintage’owy posmak, podkreślany także galerią kapitalnych okładek.

Jeśli lubicie opowieści w duchu komiksowych „Tales from the Crypt”, „Vault of Horror” czy „House of Secrets”, cenicie sobie twórczość Howarda Phillipsa Lovecrafta i macie w życzliwej pamięci „Mgłę” (1980) Johna Carpentera, „Posiadłość” skradnie wasze serca. A potem zapewne je pożre.
Tim Daniel, Michael Moreci, Joshua Hixon, Jordan Boyd: „Posiadłość. Tom 1” („The Plot, Volume One”). Tłumaczenie: Jacek Żuławnik. Lost In Time. Nieledew 2020.