ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 czerwca 12 (444) / 2022

Andrzej Ciszewski,

ZAMASKOWANI NA ŚMIECH (MASKA. OMNIBUS. TOM 2)

A A A
Ukazujący się nakładem Non Stop Comics drugi wolumin zebranych przygód Maski (a właściwie kolejnych „gospodarzy” tego demonicznego artefaktu) pod względem fabularno-dramaturgicznym prezentuje się nieco słabiej w porównaniu z opowieściami z pierwszego omnibusa, niemniej wciąż jest to propozycja godna uwagi. Ale po kolei.

Scenarzysta Evan Dorkin („Beasts of Burden: Animal Rites”) rozpoczyna od „Polowania na zielony październik”, zabierając nas w sam środek amazońskiej dżungli, gdzie komando kryptonazistów oraz grupka wojowników ninja bezskutecznie stara się zdobyć wiadome nakrycie twarzy o nieprawdopodobnej mocy. Jednak (nie)szczęśliwym posiadaczem jadeitowej maski ostatecznie zostaje Ray Tuttle: były rysownik, który w wyniku feralnego wypadku karuzeli w wesołym miasteczku należącym do magnata Nelsona Hathawaya stracił żonę oraz pełnię władz w rękach, podczas gdy jego córka Amy doznała traumy stygmatyzującej ją w oczach rówieśników i szkolnych pedagogów.

Nie mając pieniędzy na terapię czy nawet zmianę szkoły (bo milcząca Amy traktowana jest przez dzieciaki w kategoriach dziwadła), dysząc żądzą zemsty na Hathawayu (rzecz jasna, krezus z łatwością wymigał się od wszelkiej odpowiedzialności za tragiczne w skutkach niedopatrzenia w funkcjonowaniu lunaparku), Tuttle staje się nowym wcieleniem Maski. Skrzętnie odnotowany przez media spektakularny (trzystu rannych!) powrót Wielkiego Łba zauważony zostaje także przez porucznika Nicka Kellawaya, który z autopsji wie, jaki destrukcyjny potencjał drzemie w zielonym rekwizycie.

Odpowiedzialny za warstwę graficzną tercet Peter Gross („Lucyfer”)/Barbara Schulz („Hitchhiker”)/Karen Platt („The Adventures of Dolo Romy”), razem z kolorystą Mattem Webbem („Untold Tales of Spider-Man”), zadbał o widowiskową oprawę tego epizodu, po którym wyruszymy na „Światowe tournée” zorganizowane przez scenarzystę Roberta Lorena Fleminga („Son of Ambush Bug”).

W tym sprawnie napisanym, absurdalnym komiksie śledzimy konsekwencje pewnego śmiałego rabunku stającego się punktem wyjścia dla perypetii, w ramach której Maska (jego aktualnym „gospodarzem” jest cierpiący na depresję generał Charlie Braile) stanie naprzeciw ekipy trykociarzy, w gronie których znajduje się między innymi Żyleta, Ghost czy Tygrysi Król. Dynamiczne ilustracje Gary’ego Erskine’a („Dan Dare”), nasycone żywymi kolorami przez Bernie’ego Mireaulta („The Jam”), sprawiają, że lektura tego segmentu przebiega bez zakłóceń, jednak sama historia nie wywołuje większych emocji.

Paradoksalnie nieco więcej przyjemności dostarcza „Przykrość Południa”, której akcja rozgrywa się w Nowym Orleanie. To właśnie tu przybywa Eric Martin w poszukiwaniu swojej siostry Jill, wpadającej w sidła wyznawców kultu voodoo. Scenarzysta Rich Hedden („Teenage Mutant Ninja Turtles: The Maltese Turtle”) przygotował zwariowaną, mocno groteskową opowiastkę, którą w ekspresyjny sposób zilustrował Goran Delić („Murder Burger”). Ciemna paleta barw dobrana przez Jamesa Sinclaira („Hellblazer”) i Pamelę Rambo („Star Wars: Dziedzic Imperium”) wzmacnia antyestetyczną poetykę tej opowieści, po której następuje „Powrót żywego Ipkissa… czy coś”, czyli ośmiostronicowa, pokolorowana przez Chrisa Chalenora („Predator: Betonowa dżungla”) makabreska zaserwowana przez duet John Arcudi („B.B.P.O. Piekło na Ziemi”)/Doug Mahnke („Batman – Człowiek, który się śmieje”). Ot, drapieżny przerywnik przed zamykającym rzeczony omnibus obszernym dreszczowcem zatytułowanym „Zabawki na strychu”.

Napisana przez Boba Fingermana („The Mystery Men”) opowieść o perypetiach Aldo Kraskera, projektanta zabawek, który otrzymuje od losu szansę na dokonanie pomsty na swoich dawnych ciemiężycielach, to zaskakująco ciekawy thriller z twórczością Williama Szekspira w tle. Karykaturalne prace Sibina Slavkovića („Tarzan”) i Bernarda Kolle’a („Ghost”) – zestaw kolorystyczny przygotowany został przez wspomnianą już Pamelę Rambo – nieźle współgrają z nieco złowieszczym charakterem tej historii, która bynajmniej nie jest naszym ostatnim spotkaniem z Maską. Mimo pewnego niedosytu, polskiej premiery trzeciego omnibusa wypatruję z dużą ciekawością.
John Arcudi, Dough Mahnke, Evan Dorkin i inni: „Maska. Omnibus. Tom 2” („The Mask. Omnibus. Volume 2”). Tłumaczenie: Marceli Szpak. Non Stop Comics. Katowice 2022.