ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 marca 5 (53) / 2006

PIĘKNI DWUDZIESTOLETNI

A A A
„Młódź – Identyfikacja”. Galeria Bielska BWA. Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11. 3 lutego – 5 marca 2006.

W wystawie uczestniczą: Artur Chrzanowski, Teodor Durski, Marta Frej, Artur Malewski, Magdalena Moskwa, Tomasz Musiał, Marcin Nowak, Anna Orlikowska, Krzysztof Ostrowski, Wawrzyniec Sawicki, Aleksandra Ska, Jakub Stępień, Radosław Zielonka.

Wystawa prezentująca środowisko artystyczne Łodzi przygotowana została przez dwóch kuratorów: Kamila Kuskowskiego i Jarosława Lubiaka. Prace trzynaściorga młodych artystów – w większości absolwentów Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego – podejmują kwestię tożsamości mieszkańców Łodzi, usytuowaną z jednej strony w wielokulturowości miasta, z drugiej – otwierającą się na przyszłość. Mimo wysiłków, aby odnaleźć w tym elementy pozytywne, nie jest to wizja zbyt optymistyczna. Zbyt wiele zjawisk zakłóca możliwość identyfikacji ze środowiskiem czy kulturą, jak choćby gwałtowne zmiany w konstruowaniu tożsamości jednostkowej, narodowej, społecznej i politycznej, jak też kryzys tożsamości lokalnej i nieumiejętnoć znalezienia się w tożsamości globalnej.



Michał Budny, Zbigniew Rogalski „Projekcja”. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. Warszawa, Pl. Małachowskiego 3. 4 lutego 2006 – 5 marca 2006.

„Projekcja” Michała Budnego i Zbigniewa Rogalskiego odnosi się do historii architektonicznego projektu muzeum sztuki współczesnej i staje się niezwykle aktualna w kontekście ogłoszonego właśnie konkursu na gmach muzeum sztuki nowoczesnej. Projekt prezentowany jest w formie „wideo-instalacji”. Budny i Rogalski prezentują projekt muzeum, który choć nie istnieje, przybiera tutaj, wydawałoby się, całkiem realną formę. Jest ona osiągnięta jednak za pomocą niematerialnych technik wizualizacji – projekcji. Ale nawet ta forma prezentacji okazuje się być abstrakcją, mimo że widzimy projektory i obrazy. Realność prezentowanej wizji jest na każdym poziomie znacznie naruszona, jest wielopoziomową grą miedzy tym, co materialne i niematerialne.
„Można uznać, ze tematem wystawy jest jej nieistnienie. Każdy element wystawy wymyka się konkretowi. Poszczególne elementy wystawy na zasadzie sztafety rezygnują z bycia realnym, automatycznie przekazując tę cechę dalej. W ten sposób powstaje ulotna konstrukcja zależności, której każdy punkt sprawia, ze staje się coraz bardziej nieprawdziwa” – komentują autorzy.



Adam-X „Power to the People”. Galeria Kuluary. Pałac Kultury i Nauki. Warszawa, Pl. Defilad 1. 6 – 25 lutego 2006.

Adam-X. Urodził się w 1980 roku w Płocku. W 2004 ukończył historię sztuki na UW. W okresie studiów związany z pismem „Sekcja” i Galerią Zakręt. Obecnie związany z vlep[v]net-em z dumą reprezentuje polską scenę street-artową. Maluje, rysuje komiksy, fotografuje, jest niezależnym kuratorem. Widzi więcej niż inni ludzie i maluje więcej niż inni malarze. Wystawa „Power to the People” to podróż do świata poszerzonej percepcji i jasnowidzenia dostępnych na co dzień tylko wybrańcom. Zobaczycie promieniowanie telewizora, niewidzialne telepatyczne fluidy, moc telekinezy. Zobaczycie też niszczycielską moc niewidzialnej siły i kruchość świata materialnego.





Marta Korzekwa „Tanatos”. Galeria Rotunda, Bytom. 10 marca – 9 kwietnia 2006.

Prezentowana w bytomskiej Rotundzie wystawa prac młodej autorki – Marty Korzekwy – składa się jednocześnie na jej indywidualny debiut wystawienniczy. Wcześniej artystka pokazywała swoje prace w ramach szerszych przeglądów, organizowanych w ramach katowickiej ASP. Bytomska ekspozycja ujawnia wielką biegłość warsztatową autorki, która para się jedną z trudniejszych dyscyplin artystycznych – grafiką warsztatową – a zarazem prezentuje inny niż tradycyjny sposób myślenia o tym medium. Pokazywane prace mają bowiem charakter dużych obiektów, które generują swoje symboliczne i estetyczne znaczenia zarówno jako poszczególne artefakty, jak również poprzez swe oddziaływanie przestrzenne. Marta Korzekwa tworzy z nich swoiste konstelacje, które – nieoczekiwanie – wpisują dyskurs grafiki w praktykę współczesnej sztuki instalacji. Są to niezwykle ekspresywne w wyrazie prace, poruszające problematykę przemijania i związanych z nim ludzkich emocji, co sprawia, że jej twórczość formalnie i tematycznie koresponduje z dziełami Izabelli Gustowska czy Tony Ourslera.