ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 maja 10 (58) / 2006

POLECAMY

100–lecie „Carmen” w Ruinach. Gliwicki Teatr Muzyczny. Ruiny Teatru Miejskiego w Gliwicach – 2 czerwca 2006, kolejne spektakle: 3, 4, 6, 7 i 8 czerwca 2006.

Planowana na czerwiec 2006 roku inscenizacja będzie wydarzeniem niezwykłym – jednym z największych przedsięwzięć w kulturalnej historii miasta. Będzie miała miejsce w 100–rocznicę gliwickiej premiery „Carmen” na deskach renomowanego wówczas Teatru Victoria (spalonego przez Armię Czerwoną w 1945 roku). Spektakl odbędzie się w przestrzeni Ruin Teatru, uznanych w plebiscycie „Gazety Wyborczej” za najbardziej magiczne miejsce na Śląsku. Surowe wnętrze spalonego teatru nie tylko stanowi wspaniałą przestrzeń dla wszelkiego rodzaju przedsięwzięć, w szczególności – jak podpowiada historia odbywających się tam imprez – muzycznych, ale również świetnie nadaje się do zainscenizowania właśnie dzieła Bizeta, rozgrywającego się przecież w fabrycznej dzielnicy Sewilli. W spektaklu zostaną wykorzystane wszystkie tkwiące w przestrzeni Ruin możliwości: akcja będzie się odbywać nie tylko w miejscu dawnej widowni teatru, ale i na balkonach, i w podziemiach.

Akcja gliwickiej „Carmen” osadzona została w realiach zaczerpniętych z dramatycznej dwudziestowiecznej historii Hiszpanii. Wiele elementów obecnych w operze Bizeta nabierze nowego sensu poprzez zmianę kontekstu historycznego, politycznego i społecznego. „Carmen” reżyseruje Paweł Szkotak – założyciel i lider legendarnego poznańskiego Teatru Biuro Podróży, którego przedstawienia plenerowe pokazywane były na największych teatralnych festiwalach wszystkich kontynentów. Szkotak, aktualnie dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu, jest laureatem Paszportu „Polityki” za 2004 rok. Należy do reżyserów europejskiego formatu, współpracuje nie tylko z najważniejszymi polskimi teatrami, ale również ze scenami angielskimi, irlandzkimi i innymi. Będzie to jego debiut w roli reżysera opery. Scenografię przygotowuje Izabela Kolka, autorka dekoracji do wielu spektakli Pawła Szkotaka, m.in. słynnej, obsypanej nagrodami „Martwej królewny” Nikołaja Kolady. Choreografią zajmuje się Jacek Badurek, znany z warszawskich „Kotów” i gliwickiej „42 ulicy”, debiutujący w roli choreografa operowego.

W tytułowej roli wystąpi największa gwiazda współczesnej polskiej opery – Małgorzata Walewska. Jest ona nie tylko solistką Teatru Wielkiego w Warszawie, występującą stale w premierowych przedstawieniach najważniejszych jego inscenizacji, ale gości również regularnie na największych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Staatsoper i Volksoper w Wiedniu, Deutsche Oper w Berlinie, Opera Brukselska, Semperoper w Dreźnie i innych. Będą jej towarzyszyć inni znakomici soliści na stałe związani z najznakomitszymi scenami operowymi w kraju i nie tylko – w tym włoski tenor – Marcello Bedoni, jako Don Jose. Chór teatru zostanie poszerzony o duży zewnętrzny zespół (w tym Zespoły Wokalne Instytutu Wokalno–Aktorskiego AM w Katowicach, Chór Dziecięcy PSM w Gliwicach). Orkiestrą GTM będzie dyrygować Tomasz Biernacki, kierownik muzyczny teatru, współautor jego największych sukcesów, laureat Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie „Franco Capuana” w Spoleto we Włoszech.

„Carmen” będzie miała charakter widowiska wznawianego sezonowo w okresie artystycznej aktywności sceny GTM w Ruinach – co roku będzie pokazywana około 6–8 razy. Będzie to pierwsze przedstawienie muzyczne przygotowane od początku do końca w tej przestrzeni. W pełni zainauguruje ono Ruiny jako równorzędną scenę teatralną Gliwickiego Teatru Muzycznego. Ranga zaangażowanych w pracę nad „Carmen” realizatorów i solistów pozwala sądzić, że przedstawienie może stać się wydarzeniem na skalę krajową, jednym z bardziej oryginalnych wystawień arcydzieła Bizeta w jego bogatej historii.