KINO NA GRANICY
A
A
A
W dniach 29.04.-04.05. w polskim i czeskim Cieszynie odbędzie się 16. Przegląd Filmowy Kino na Granicy. W ramach tegorocznej edycji festiwalu organizatorzy oferują m.in. trzy retrospektywy:
Dušan Hanák – niemal kompletna retrospektywa twórczości fabularnej i dokumentalnej słowackiego mistrza, który był chyba rekordzistą, jeśli chodzi o czas przetrzymywania jego filmów na cenzorskich półkach. Paradoksalnie, autor obecnie na nowo odkrywany już od blisko 20 lat nie kręci filmów;
Janusz Majewski & Kurt Weber – wśród wspólnych dokonań tego niezwykłego reżysersko-operatorskiego tandemu, które przypadły na lata 60. XX wieku, znajdziemy zarówno krótkometrażowe filmy science fiction, jak i najprawdziwszego… „Awatara”;
Franz Kafka & Jaroslav Hašek – wybór najciekawszych środkowoeuropejskich ekranizacji prozy dwóch jakże różnych rówieśników. Obecnie mało kto pamięta, że urodzili się w tym samym roku, a zmarli w odstępie osiemnastu miesięcy i choć obaj większość życia spędzili w Pradze, mało prawdopodobne, by kiedykolwiek się spotkali…
Co istotne, Dušan Hanák, Janusz Majewski i Kurt Weber (który urodził się w Cieszynie!) przyjadą nad Olzę.
Mocnym punktem programu są też cykle tematyczne. W związku z przypadającą w tym roku okrągłą rocznicą wydarzenia, które na zawsze zmieniło kształt świata, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej, organizatorzy zamierzają przyjrzeć się, jak twórcy z naszego regionu przedstawiali epizody I wojny światowej. Tematowi temu poświęcony jest blok „Wielka Wojna 1914-1918”. Co ciekawe, w 1805 roku Cieszyn był przez chwilę stolicą austriackiej monarchii!
W ramach cyklu „Granice i mury świata” będzie można z kolei zobaczyć, co dzieje się we współczesnym kinie ukraińskim, tylko sporadycznie obecnym na naszych ekranach. Nie będzie to opowieść o podziałach, o których słyszymy i czytamy codziennie, lecz próba udowodnienia, że ukraińskie kino nie tylko istnieje, ale i zdobywa festiwalowe nagrody, m.in. (dwukrotnie w ostatnich 10 latach) canneńską Złotą Palmę dla filmu krótkometrażowego.
Cykl zainspirowany książką dr Moniki Talarczyk-Gubały „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” przypomni lub wręcz odkryje dokonania niezwykłych artystek, zarówno tych mniej znanych, takich jak Ewa Kruk („Palace Hotel”) czy Hanka Włodarczyk („Bluszcz”), jak i bardziej rozpoznawalnych, pokroju Agnieszki Holland czy Barbary Sass – choć w ich przypadku uwaga zostanie skierowana na mniej popularne tytuły.
Poza tym Kino na Granicy to także wiele nowych tytułów, wśród których znajdzie się tajemniczy, węgierski akcent.
Koncerty muzyczne:
29.04. Kieslowski (CZ)
30.04. Bokka (PL)
01.05. Zrní (CZ)
02.05. Dr Misio (PL)
03.05. Puding pani Elvisovej (SK)
W ramach przeglądu odbędą się także wystawy: fotografii Dušana Hanáka i przygotowana przez Muzeum Kinematografii w Łodzi „Polska, Europa, świat. Twarze Agnieszki Holland” oraz wydarzenia w ramach Biennale w Wenecji Cieszyńskiej, spotkania, promocje książek, biesiady.
Więcej informacji na stronach: http://www.kinonagranicy.pl/index.php?lang=pl, http://www.kinonagranicy.pl/index.php?lang=cz oraz fanpage’u przeglądu https://www.facebook.com/kinonagranicy.
Dušan Hanák – niemal kompletna retrospektywa twórczości fabularnej i dokumentalnej słowackiego mistrza, który był chyba rekordzistą, jeśli chodzi o czas przetrzymywania jego filmów na cenzorskich półkach. Paradoksalnie, autor obecnie na nowo odkrywany już od blisko 20 lat nie kręci filmów;
Janusz Majewski & Kurt Weber – wśród wspólnych dokonań tego niezwykłego reżysersko-operatorskiego tandemu, które przypadły na lata 60. XX wieku, znajdziemy zarówno krótkometrażowe filmy science fiction, jak i najprawdziwszego… „Awatara”;
Franz Kafka & Jaroslav Hašek – wybór najciekawszych środkowoeuropejskich ekranizacji prozy dwóch jakże różnych rówieśników. Obecnie mało kto pamięta, że urodzili się w tym samym roku, a zmarli w odstępie osiemnastu miesięcy i choć obaj większość życia spędzili w Pradze, mało prawdopodobne, by kiedykolwiek się spotkali…
Co istotne, Dušan Hanák, Janusz Majewski i Kurt Weber (który urodził się w Cieszynie!) przyjadą nad Olzę.
Mocnym punktem programu są też cykle tematyczne. W związku z przypadającą w tym roku okrągłą rocznicą wydarzenia, które na zawsze zmieniło kształt świata, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej, organizatorzy zamierzają przyjrzeć się, jak twórcy z naszego regionu przedstawiali epizody I wojny światowej. Tematowi temu poświęcony jest blok „Wielka Wojna 1914-1918”. Co ciekawe, w 1805 roku Cieszyn był przez chwilę stolicą austriackiej monarchii!
W ramach cyklu „Granice i mury świata” będzie można z kolei zobaczyć, co dzieje się we współczesnym kinie ukraińskim, tylko sporadycznie obecnym na naszych ekranach. Nie będzie to opowieść o podziałach, o których słyszymy i czytamy codziennie, lecz próba udowodnienia, że ukraińskie kino nie tylko istnieje, ale i zdobywa festiwalowe nagrody, m.in. (dwukrotnie w ostatnich 10 latach) canneńską Złotą Palmę dla filmu krótkometrażowego.
Cykl zainspirowany książką dr Moniki Talarczyk-Gubały „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” przypomni lub wręcz odkryje dokonania niezwykłych artystek, zarówno tych mniej znanych, takich jak Ewa Kruk („Palace Hotel”) czy Hanka Włodarczyk („Bluszcz”), jak i bardziej rozpoznawalnych, pokroju Agnieszki Holland czy Barbary Sass – choć w ich przypadku uwaga zostanie skierowana na mniej popularne tytuły.
Poza tym Kino na Granicy to także wiele nowych tytułów, wśród których znajdzie się tajemniczy, węgierski akcent.
Koncerty muzyczne:
29.04. Kieslowski (CZ)
30.04. Bokka (PL)
01.05. Zrní (CZ)
02.05. Dr Misio (PL)
03.05. Puding pani Elvisovej (SK)
W ramach przeglądu odbędą się także wystawy: fotografii Dušana Hanáka i przygotowana przez Muzeum Kinematografii w Łodzi „Polska, Europa, świat. Twarze Agnieszki Holland” oraz wydarzenia w ramach Biennale w Wenecji Cieszyńskiej, spotkania, promocje książek, biesiady.
Więcej informacji na stronach: http://www.kinonagranicy.pl/index.php?lang=pl, http://www.kinonagranicy.pl/index.php?lang=cz oraz fanpage’u przeglądu https://www.facebook.com/kinonagranicy.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |