GRZEGORZ WRÓBLEWSKI: PROGRAM MERCURY
A
A
A
Galeria Pusta w Katowicach zaprasza w dniach 15 listopada – 4 stycznia na wystawę „Projekt Mercury”. Wernisaż odbędzie się 14 listopada o godzinie 18.00.
Nic nam tutaj nie grozi – wmawiałem sobie, obserwując
stado brunatnych zwierząt baraszkujących na opuszczonym,
motelowym parkingu
(Samiec kogoś mi przypominał, czyżby John Herschel Glenn?
Tajemnicze eksperymenty pośród sosnowych zagajników?)
Odejdą, kiedy ponownie zapadnę w śpiączkę... – szukałem
ostatniej porcji białego proszku
Słońce przeistoczyło się znienacka w przeraźliwą,
metaliczną kulę
Usłyszałem nerwowy chichot Ziemi
Sapiąc wdzierały się do oszronionego samochodu Czerwone ślepia
Zdecydowane na wszystko.
(Grzegorz Wróblewski, Program Mercury)
Grzegorz Wróblewski urodził się w 1962 roku. Od 1985 roku mieszka w Kopenhadze. Autor wielu książek (poezja, dramat, proza), m.in. „Ciamkowatość życia” (1992/2002), „Planety” (1994), „Noc w obozie Corteza” (2007), „Nowa Kolonia” (2007), „Dwie kobiety nad Atlantykiem” (2011), „Wanna Hansenów” (2013), tłumaczony na kilkanaście języków, m.in. angielski.
Jego pierwsza książka poetycka – „Ciamkowatość życia” – ukazała się w założycielskiej, tzw. „fioletowej” serii legendarnego literackiego pisma „bruLion”(Kraków – Warszawa 1992). Wcześniej drukował swoje wiersze w nielegalnych (w PRL-u) pismach drugiego obiegu, takich jak „Wezwanie” i „Obecność”. Jest członkiem Duńskiego Związku Pisarzy, stypendystą Duńskiej Państwowej Fundacji Sztuki oraz laureatem duńskich oraz międzynarodowych nagród artystycznych. Występował ze znanymi muzykami rockowymi i jazzowo-awangardowymi: Johnem Tchicai, Haroldem Rubinem czy Olgą Magieres, przez jakiś czas miał też w Danii swój własny zespół muzyczny – Slurp – którego perkusistą był Sławomir Słociński, mieszkający w Danii polski muzyk rockowy, związany niegdyś m.in. z Brygadą Kryzys.
Malarstwa i grafiki Grzegorz Wróblewski uczył się prywatnie. Swoje prace wystawia od końca lat 80. Jego twórczość obejmuje akcje artystyczne w przestrzeni miejskiej, instalacje i malarstwo. W tym ostatnim płaszczyzną odniesienia (jak najbardziej naturalną dla roczników sześćdziesiątych), oprócz COBRY, jest m.in. amerykański ekspresjonizm abstrakcyjny i sztuka informel z charakterystycznym dla artysty rysem biograficznym i egzystencjalnym przesłaniem w mrocznej odsłonie. Plastyczna działalność Wróblewskiego związana jest głównie z niezależną sceną artystyczną w Kopenhadze, gdzie m.in. z Victorem Hallem, Torbenem Dalhofem i Flemmingiem Gebauerem współtworzył undergroundową grupę Totem (druga połowa lat 90.) lub realizował wspólne plastyczne akcje z Doris Bloom (pierwsza dekada obecnego stulecia).
Opracowano w oparciu o materiały prasowe organizatora.
„artPAPIER” jest patronem medialnym wydarzenia.
Nic nam tutaj nie grozi – wmawiałem sobie, obserwując
stado brunatnych zwierząt baraszkujących na opuszczonym,
motelowym parkingu
(Samiec kogoś mi przypominał, czyżby John Herschel Glenn?
Tajemnicze eksperymenty pośród sosnowych zagajników?)
Odejdą, kiedy ponownie zapadnę w śpiączkę... – szukałem
ostatniej porcji białego proszku
Słońce przeistoczyło się znienacka w przeraźliwą,
metaliczną kulę
Usłyszałem nerwowy chichot Ziemi
Sapiąc wdzierały się do oszronionego samochodu Czerwone ślepia
Zdecydowane na wszystko.
(Grzegorz Wróblewski, Program Mercury)
Grzegorz Wróblewski urodził się w 1962 roku. Od 1985 roku mieszka w Kopenhadze. Autor wielu książek (poezja, dramat, proza), m.in. „Ciamkowatość życia” (1992/2002), „Planety” (1994), „Noc w obozie Corteza” (2007), „Nowa Kolonia” (2007), „Dwie kobiety nad Atlantykiem” (2011), „Wanna Hansenów” (2013), tłumaczony na kilkanaście języków, m.in. angielski.
Jego pierwsza książka poetycka – „Ciamkowatość życia” – ukazała się w założycielskiej, tzw. „fioletowej” serii legendarnego literackiego pisma „bruLion”(Kraków – Warszawa 1992). Wcześniej drukował swoje wiersze w nielegalnych (w PRL-u) pismach drugiego obiegu, takich jak „Wezwanie” i „Obecność”. Jest członkiem Duńskiego Związku Pisarzy, stypendystą Duńskiej Państwowej Fundacji Sztuki oraz laureatem duńskich oraz międzynarodowych nagród artystycznych. Występował ze znanymi muzykami rockowymi i jazzowo-awangardowymi: Johnem Tchicai, Haroldem Rubinem czy Olgą Magieres, przez jakiś czas miał też w Danii swój własny zespół muzyczny – Slurp – którego perkusistą był Sławomir Słociński, mieszkający w Danii polski muzyk rockowy, związany niegdyś m.in. z Brygadą Kryzys.
Malarstwa i grafiki Grzegorz Wróblewski uczył się prywatnie. Swoje prace wystawia od końca lat 80. Jego twórczość obejmuje akcje artystyczne w przestrzeni miejskiej, instalacje i malarstwo. W tym ostatnim płaszczyzną odniesienia (jak najbardziej naturalną dla roczników sześćdziesiątych), oprócz COBRY, jest m.in. amerykański ekspresjonizm abstrakcyjny i sztuka informel z charakterystycznym dla artysty rysem biograficznym i egzystencjalnym przesłaniem w mrocznej odsłonie. Plastyczna działalność Wróblewskiego związana jest głównie z niezależną sceną artystyczną w Kopenhadze, gdzie m.in. z Victorem Hallem, Torbenem Dalhofem i Flemmingiem Gebauerem współtworzył undergroundową grupę Totem (druga połowa lat 90.) lub realizował wspólne plastyczne akcje z Doris Bloom (pierwsza dekada obecnego stulecia).
Opracowano w oparciu o materiały prasowe organizatora.
„artPAPIER” jest patronem medialnym wydarzenia.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |