NIGDY NIE POZWOLĘ CI ODEJŚĆ (POJMANI)
A
A
A
Wydania DVD
Matthew (przyzwoity występ Ryana Reynoldsa) jest przykładnym mężem Tiny (przekonująca Mireille Enos) oraz kochającym ojcem niespełna dziewięcioletniej Cass (epizodyczna rola Peyton Kennedy). Ot, zgodna rodzinka, której chce się życzyć jak najlepiej. Familijna homeostaza zostaje brutalnie zakłócona przez dramatyczny incydent. Kiedy bohater wstępuje na chwilę do cukierni, pozostawiona w samochodzie dziewczynka znika bez śladu.
Obwiniany przez małżonkę o karygodne zaniedbanie mężczyzna wyładowuje frustrację na prowadzących sprawę detektywach: funkcjonariuszce Nicole (bezbłędna Rosario Dawson) stojącej na czele jednostki do walki z przemocą względem nieletnich (w tym z internetowym stręczycielstwem i dziecięcą pornografią) oraz Jeffowi (solidny Scott Speedman), do niedawna pracującemu w wydziale zabójstw. To właśnie ów gliniarz zaczyna podejrzewać, że za „porwaniem” Cass może stać (wbrew pozorom) porywczy i znajdujący się w opłakanej sytuacji finansowej Matthew. Trwająca osiem lat niepewność zostaje w końcu nagrodzona, lecz finał dochodzenia zdecydowanie odbiega od początkowych tez formułowanych przez zaangażowanego policjanta.
„Pojmani” to kolejny po „Diabelskiej przełęczy” (2013) film Atoma Egoyana będący studium rodzinnej traumy spowodowanej ingerencją emisariuszy zła upominającego się o najbardziej bezbronnych. Rzetelne aktorstwo, nielinearny tryb narracji oraz aura niedopowiedzenia łagodząca mocno pesymistyczną wymowę utworu sprawiają, że seans najnowszego dzieła twórcy „Słodkiego jutra” (1997) angażuje widza już od pierwszych minut projekcji. A te brawurowo „kradnie” (mocno ucharakteryzowany) Kanadyjczyk Kevin Durand oraz partnerująca mu na ekranie Alexia Fast, o których duecie nie wypada mówić nic więcej, by zachować (szczątkowy, ale jednak) klimat tajemnicy.
Autor „Podróży Felicji” (1999) po raz kolejny udowadnia, że doskonale czuje się w tematach trudnych, chwilami wręcz bolesnych, choć niezmiennie ważnych. Egoyan wie, jak trafić w czułe punkty widza, nie odmawiając mu jednak doświadczenia katharsis. Chociaż „Pojmanym” zdecydowanie daleko do najlepszych dzieł urodzonego w Kairze kanadyjskiego reżysera, scenarzysty i producenta, mają szansę pozostać w pamięci odbiorcy na dłużej za sprawą poruszanego zagadnienia, wzorcowo budowanej dramaturgii oraz wizualnej kompozycji (w tym chłodnej tonacji większości ujęć świetnie korespondujących z zimowym pejzażem), w czym niekwestionowana zasługa operatora Paula Sarossy’ego.
Udane połączenie nastrojowego dramatu, sugestywnego thrillera oraz ponurego komentarza społecznego. Ku przestrodze.
Obwiniany przez małżonkę o karygodne zaniedbanie mężczyzna wyładowuje frustrację na prowadzących sprawę detektywach: funkcjonariuszce Nicole (bezbłędna Rosario Dawson) stojącej na czele jednostki do walki z przemocą względem nieletnich (w tym z internetowym stręczycielstwem i dziecięcą pornografią) oraz Jeffowi (solidny Scott Speedman), do niedawna pracującemu w wydziale zabójstw. To właśnie ów gliniarz zaczyna podejrzewać, że za „porwaniem” Cass może stać (wbrew pozorom) porywczy i znajdujący się w opłakanej sytuacji finansowej Matthew. Trwająca osiem lat niepewność zostaje w końcu nagrodzona, lecz finał dochodzenia zdecydowanie odbiega od początkowych tez formułowanych przez zaangażowanego policjanta.
„Pojmani” to kolejny po „Diabelskiej przełęczy” (2013) film Atoma Egoyana będący studium rodzinnej traumy spowodowanej ingerencją emisariuszy zła upominającego się o najbardziej bezbronnych. Rzetelne aktorstwo, nielinearny tryb narracji oraz aura niedopowiedzenia łagodząca mocno pesymistyczną wymowę utworu sprawiają, że seans najnowszego dzieła twórcy „Słodkiego jutra” (1997) angażuje widza już od pierwszych minut projekcji. A te brawurowo „kradnie” (mocno ucharakteryzowany) Kanadyjczyk Kevin Durand oraz partnerująca mu na ekranie Alexia Fast, o których duecie nie wypada mówić nic więcej, by zachować (szczątkowy, ale jednak) klimat tajemnicy.
Autor „Podróży Felicji” (1999) po raz kolejny udowadnia, że doskonale czuje się w tematach trudnych, chwilami wręcz bolesnych, choć niezmiennie ważnych. Egoyan wie, jak trafić w czułe punkty widza, nie odmawiając mu jednak doświadczenia katharsis. Chociaż „Pojmanym” zdecydowanie daleko do najlepszych dzieł urodzonego w Kairze kanadyjskiego reżysera, scenarzysty i producenta, mają szansę pozostać w pamięci odbiorcy na dłużej za sprawą poruszanego zagadnienia, wzorcowo budowanej dramaturgii oraz wizualnej kompozycji (w tym chłodnej tonacji większości ujęć świetnie korespondujących z zimowym pejzażem), w czym niekwestionowana zasługa operatora Paula Sarossy’ego.
Udane połączenie nastrojowego dramatu, sugestywnego thrillera oraz ponurego komentarza społecznego. Ku przestrodze.
„Pojmani” („The Captive”). Reżyseria: Atom Egoyan. Scenariusz: Atom Egoyan, David Fraser. Obsada: Ryan Reynolds, Scott Speedman, Rosario Dawson, Mireille Enos, Kevin Durand, Bruce Greenwood i in. Gatunek: dramat / thriller. Produkcja: Kanada 2014, 107 min. Dystrybucja: Monolith Video.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |