ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 grudnia 23 (71) / 2006

JAZDA OBOWIĄZKOWA

A A A
„Touch My Shadows. Nowe Media z Kolekcji GOETZ w Monachium”. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Warszawa, Al. Ujazdowskie 6. 1 grudnia 2006 – 27 lutego 2007.

Na wystawie w Zamku Ujazdowskim zostaną zaprezentowane prace cenionych i znanych artystów z całego świata, wykorzystujących w swojej twórczości nowe media: Doug Aitken (USA), Chantal Akerman (Belgia), Francis Alys (Belgia, Meksyk), Janine Antoni (Bahamy, USA), Kutlug Ataman (Turcja), Christoph Brech (Niemcy), Janet Cardiff (Kanada) / George Bures Miller (Kanada), David Claerbout (Belgia), Rineke Dijkstra (Holandia), Tracey Emin (Wielka Brytania), Steve McQuenn (Wielka Brytania), Jeanne Faust (Niemcy), Peter Fischli (Szwajcaria) / David Weiss (Szwajcaria), Douglas Gordon (Wielka Brytania), Mona Hatoum (Liban, Wielka Brytania), Teresa Hubbard (Irlandia, USA) / Alexander Birchler (Szwajcaria, USA), Issac Julien (Wielka Brytania), William Kentridge (Republika Południowej Afryki), Annika Larsson (Szwecja), Mark Leckey (Wielka Brytania), Christian Marclay (Szwajcaria, USA), Bjorn Melhus (Niemcy), Aernout Mik (Holandia), Gabriel Orozco (Meksyk), Ulrike Ottinger (Niemcy), Jaroen de Rijke (Holandia, Willem de Rooij (Holandia), Pipilotti Rist (Szwajcaria), Diana Thater (USA), Wolfgang Tillmans (Niemcy), Rosemarie Trockel (Niemcy), Gillian Wearing (Wielka Brytania).

Celem wystawy „Touch My Shadows. Nowe media z kolekcji Goetz” jest zaprezentowane polskiej publiczność dzieł najważniejszych współczesnych artystów o międzynarodowej renomie, pracujących w najbardziej prężnie rozwijającej się technice sztuki współczesnej, w technice nowych mediów (filmy wideo, instalacje wideo).

Wystawa odbędzie się dzięki udostępnieniu części zbiorów jednej z największych na świecie kolekcji sztuki multimediów – kolekcji Goetz z Monachium. To wyjątkowe wydarzenie artystyczne będzie okazją do zainicjowania dyskursu o kolekcji i kolekcjonowaniu sztuki najnowszej w kontekście istniejącej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Współczesnej w CSW Zamek Ujazdowski, jak również umożliwi stworzenie platformy wymiany doświadczeń w kontekście nowopowstającego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Poprzez wystawę ”Nowe media z kolekcji Goetz” CSW Zamek Ujazdowski pragnie pokazać naszej publiczności twórczość artystów urodzonych w latach 60. i 70., których prace są od początku lat 90. konsekwentnie pozyskiwane przez właścicielkę kolekcji Panią Ingvild Goetz. Przede wszystkim chcemy zaprezentować twórczość wybitnych artystów, których prac nie udało nam się dotąd pokazać w Polsce.





”1,2,3 Awangarda”. Archiwum filmowe - sztuka – eksperyment. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Warszawa, Al. Ujazdowskie 6. 9 grudnia 2006 –28 stycznia 2007.

Artyści biorący udział w wystawie: Akademia Ruchu, Piotr Andrejew, Antosz & Andzia, Kazimierz Bendkowski, Bernadette Corporation, Matthew Buckingham, Bogdan Dziworski, Marcin Giżycki, , Janusz Haka, Oskar Hansen, Judith Hopf, Tadeusz Junak, Jacques de Koning, Grzegorz Kowalski, Igor Krenz, Grzegorz Królikiewicz, Zofia Kulik, Paweł Kwiek, Przemysław Kwiek, Natalia LL, Jolanta Marcolla, Jonathan Monk, Ewa Partum, Andrzej Pawłowski, Zygmunt Piotrowski, Józef Robakowski, Willem de Rooij / Jeroen de Rijke, Zbigniew Rybczyński, Zygmunt Rytka, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Singer, Zdzisław Sosnowski, Mieczysław Szczuka, Franciszka i Stefan Themerson, Teresa Tyszkiewicz, Ryszard Waśko, Anastazy Wiśniewski, Jan S Wojciechowski, Krzysztof Zarębski, Florian Zeyfang, Artur Żmijewski/Paweł Althamer i in.

Wystawa celebruje kategorię eksperymentu rozwijającego się na przecięciu pola sztuki i filmu. Tytuł wystawy "1,2,3 Awangarda" odnosi się do trzech formacji, dla których kategoria ta była szczególnie ważna: do pierwszej awangardy modernistycznej, neoawangardy lat 70. i współczesnych artystów, którzy podejmują w różny sposób (idealistyczny, ironiczny, cyniczny) dziedzictwo dwóch poprzednich nurtów. Przestrzeń wystawy, stanowiąca obszar negocjacji pomiędzy tymi formacjami, składa się z 6 sal, podporządkowanych różnym tematom, w których każdorazowo inne archiwum filmów neoawangardowych z lat 70. i tych związanych z wcześniejszą awangardą modernistyczną zostało przełamane / uzupełnione współczesną propozycją artystyczną (stworzoną w przeciągu ostatniej dekady). W poszczególnych przestrzeniach / archiwach przedstawiamy związki filmu, eksperymentu i sztuki, podporządkowane następującym tematom: interferencje pomiędzy dźwiękiem a obrazem, analityczny namysł nad medium, polityka/propaganda/zaangażowanie ideologiczne, konsumpcja, kategorie alternatywnej rzeczywistości, partycypacja i interakcja.

Tematem wystawy „1,2,3 Awangarda” jest również praca z archiwum, chęć ukazania napięcia pomiędzy nim jako pewną horyzontalną, otwartą, heterogeniczną bazą danych, a konkretnymi, wyraźnie zdefiniowanymi linearnymi, wertykalnymi narracjami, które powstają na jego bazie. Wystawa jest bowiem specyficznym podsumowaniem kilkuletniej działalności programu Archiwum Polskiego Filmu Eksperymentalnego CSW, projektu badawczego skupionego na gromadzeniu, renowacji, rekonstrukcji i analizie różnego rodzaju zapisów filmowych związanych ze sztuką polską, którego celem jest aktywne łączenie historii ze współczesnością polskiej sztuki, ujawnianie nowych płaszczyzn porozumienia między nimi, znajdowanie najbardziej współczesnych kontekstów prezentacji materiałów historycznych (szczególnie tych z lat 70.)



"Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania". Muzeum Sztuki. ŁÓdź, ul. Więckowskiego 36. 5 grudnia 2006 - 4 lutego 2007.





„Manipulacje. O ekonomii kłamstwa”. 8 grudnia 2006 – 25 lutego 2007. CSW Łaźnia. Gdańsk ul. Jaskółcza 1.

W wystawie weźmie udział 19 artystów z kraju i zagranicy: Paweł Althamer, Hubert Czerepok, Zbigniew Libera, Jan Simon, Christian Tomaszewski, Joanna Malinowska, Michał Budny (Polska); Bart Stole, Johann Grimonprez (Belgia); Julian Rosefeld (Niemcy); Pascal Grandmaison, Benny Nemerofsky Ramsay, Marcel Dzama (Kanada); Kim Schoenstadt, Jorge Prado (USA); Runa Islam (Anglia); Markus Schinwald (Austria); grupa Los Carpentieros (Kuba). Kurator: Adam Budak

Wystawa „Manipulacje. O Ekonomii kłamstwa” mierzy w sprawdzenie nadużycia wartości kulturowych i zbiorowej własności. Jako śledztwo w głąb etyki artystycznej produkcji i mechanizmów postrzegania, odkrywa wewnętrzną politykę i strukturę przemysłu artystycznego i kulturowego. Ukazuje codzienne doświadczenia zbiorowego i indywidualnego zachowania i grania artystów (lub raczej grania fair lub nie fair) jak również sfery artystycznych strategii ( jako narzędzia i motoru produkcji iluzji oraz systemu odbioru). Upadek i desperacka próba konstrukcji, jak również porażka i sukces w próbie stworzenia czegoś wiarygodnego, zawiła fikcja i fabrykowanie wnikliwych sztuczek są włączone w prace artystów zaproszonych do uczestnictwa w wystawie. Stosują oni ukryte strategie działań, gdzie funkcja manipulacji jest środkiem w odstraszaniu i eksperymentowaniu z powszechnie przyjętymi podstawami rzeczywistości. W sztuce manipulacja występuje jako narzędzie negocjowania rzeczywistości - terenu świadomych oszustw artystów.





„ Patriotyzm Jutra”. Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, ul. Doki 1/145B. 25 listopada – 23 grudnia 2006 (we wtorki, piątki, soboty i niedziele od godz. 14.00 do godz.18.00).

W wystawie biorą udział artyści z 9 krajów europejskich: Martin Krenn (Austria), Artur Klinau, Maksim Osipau, Walżyna Mort (Białoruś), Ron Sluik (Holandia/Mołdawia), Piero Glina, Wolf Kahlen, Dirk Pleyer, Joachim Roth, Kay Michalak, Johannes Tolk (Niemcy), Galeria Rusz, Grzegorz Klaman, Ryszard Górecki, Łukasz Gronowski, Twożywo (Polska), cStudio: Eva Staehle, Bruno Steiner, Haimo Ganz, Martin Blum, Simone Fuchs, Daniel Brefin, Labor P: Hansjörg Köfler, Isabel Rohner, Irene Maag, Saskia Edens (Szwajcaria), Juan Pedro Fabra Guemberena, Laurie Haycock Makela, (Szwecja), Włodko Kaufman, REP (Rewolucyjna Przestrzeń Eksperymentalna): Ołesia Chomenko, Wołodymyr Kuznecow, Mykyta Kadan, Łada Nakoneczna, Żanna Kadyrova, Ksenia Hnylycka (Ukraina), Kis Varsó (Little Warsaw): András GÁLIK, Bálint Havas, Zsolt Keserue, Zopán Nagy (Węgry).

Poruszający się w obszarze współczesnych zagadnień artystycznych, politycznych i intelektualnych Instytut Sztuki Wyspa współpracuje z młodymi artystami, kuratorami i krytykami sztuki. Goszcząca w Wyspie wystawa jest pracą dyplomową czterech kuratorek: Agaty Chinowskiej, Marty Moraczewskiej, Renaty Rusnak i Moniki Weychert Waluszko na Podyplomowych Studiach Kuratorskich IHS UJ w Krakowie. Wpisuje się ona w obszar aktywności Instytutu, poprzez ponowne przyjrzenie się terminologiom dyskursu publicznego, retorykom narodowym i politykom reprezentacji z udziałem przedstawicieli młodego pokolenia kuratorów.
Wystawa stanowi okazję poznania dróg interpretacji, redefinicji i rekontekstualizacji terminu PATRIOTYZM, który na nowo stał się przedmiotem publicznej debaty i obiektem gier ideologicznych.

W projekcie może wziąć udział każdy wpisując na stronie internetowej http://patriotism.wikidot.com wypowiedz o patriotyzmie. Na tej samej stronie znajduje się szczegółowa informacja o wystawie.





„Barwy klubowe”. Galeria F.A.I.T., Kraków, ul. Kamienna 6. 18 listopada – 15 grudnia 2006.

W wystawie biorą udział. Artyści polscy:: Rahim Blak, Hubert Czerepok, Łukasz Gronowski, Bartosz Mucha, Michał Kowalski, Gaweł Kownacki, Paweł Książek, Bogna Sroka, Justyna Scheuring, Grzegorz Sztwiertnia, Piotr Wyrzykowski
Artyści ukraińscy: Illia Chichkan, Viera Kosina, Soska: Mykolay Ridny, Bella Logachova, Ganna Kryvencova, REP(Rewolucyjna Przestrzeń Eksperymentalna): Mykyta Kadan, Volodymyr Kuznecov, Ksenia Gnilicka, Zhanna Kadyrova, Lada Nakonechna, Lesya Chomenko

"Wystawa „Barwy klubowe” nieprzypadkowo jest wystawą polsko–ukraińską. Wydaje nam się, że rozpatrywanie jej dzisiejszego charakteru na przykładzie tych dwóch narodów jest szczególnie interesujące, ponieważ właśnie w tej relacji wszystkie odmiany patriotyzmu są z jednej strony dużo bardziej wyraziste z drugiej zaś bardziej niejasne i skomplikowane. Niezmiernie trudno jest bowiem w relacji Polak-Ukrainiec znaleźć wyraźną różnicę pomiędzy „Inny” – „Podobny”, pomiędzy „Obcy” - „Swój”. Idea patriotyzmu służy w tym wypadku również zadaniu pytania o samą sztukę. O to na ile sztuka może/musi/chce być zaangażowana i na ile różnice w postawach artystów determinowane są przez ich narodowość i historię ich krajów.
Silna pozycja idei patriotyzmu wskazuje również na istotne zmiany historyczne, które dotykają dziś nie tylko Polski i Ukrainy. Odwołuje nas do bardziej powszechnych zmian w mentalności, kulturze i polityce światowej. Widoczny staje się coraz silniejszy konserwatyzm i izolacjonizm dotykający tym razem nie poszczególnych narodów a kontynentów, kultur czy wręcz cywilizacji. W tym kontekście wystawa staje się pytaniem o tożsamość. O granice wolności i zależności. O możliwości wyboru lub jego braku." (Magdalena Szędzielarz)



”Miasto perłowej rzeki”. Kordegarda, Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15/17. 21 listopada 2006 - 31 grudnia 2006.

Delta Perłowej Rzeki, obszar należący administracyjnie do kilku prowincji, to ogromna aglomeracja na południu Chin. W skład tej największej fabryki świata wchodzi prowincja Guangdong z jej stolicą Guangzhou (Kantonem), obszary o specjalnym statusie: Hongkong i Macao, oraz „specjalna strefa ekonomiczna” Shenzhen. Miasta, od „wolnego”, lecz zdyscyplinowanego Hongkongu po kontrolowane przez Pekin kapitalistyczno-komunistyczny Kanton, rozwijają się w różnym tempie i w różnych kierunkach – ale powoli zrastają się ze sobą, tworząc jeden gigantyczny organizm miejski. Zawadzając o siebie niby góry lodowe na pełnym morzu, odłupując kawałek to tu, to tam, wypierając jedno drugie, lecz stopniowo łącząc się w jedną mega-strukturę. Jest to jedno z najbardziej fascynujących miejsc na świecie nie tylko z gospodarczego czy architektonicznego punktu widzenia, lecz także pod względem sztuki współczesnej: pełne nowych pomysłów, artystów i organizacji zdobywających światowe uznanie.





„Tratwa Meduzy”. Wystawa współczesnej sztuki izraelskiej. Królikarnia. Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, ul. Puławska 113a. 16 listopada – 10 grudnia 2006.

„Tratwa Meduzy” jest pierwszą tak dużą prezentacją współczesnej sztuki z Izraela i zarazem izraelskiej sztuki kobiecej w Polsce. Kuratorka Naomi Aviv do uczestnictwa w wystawie zaprosiła 19 uznanych w świecie izraelskich artystek oraz dwóch artystów, którzy w swoich pracach, w bardzo różnorodny sposób i posługując się różnymi mediami, nawiązując do mitu Meduzy, podejmują problem tożsamości. Tożsamości, która w „płynnej nowoczesności”, by posłużyć się określeniem zaproponowanym przez Zygmunta Baumana, nie jest już jednoznaczna i wyraźnie zdefiniowana, domaga się dookreślenia „tu i teraz”. Wystawa stawia pytania o tożsamość kobiecą (a poprzez opozycję – także o męską), w aspekcie zarówno seksualnym, jak kulturowym, społecznym i narodowym.

Agata Bogacka „Serce”. Galeria Raster. Warszawa, ul. Hoża 42 m. 8. 18 listopada – 23 grudnia 2006.



Piotr Młodożeniec „Kinematograf”. Galeria Zderzak. Kraków, ul. Floriańska 3. 23 listopada – 9 grudnia 2006.

W dziesięć lat po swojej indywidualnej wystawie w Zderzaku Piotr Młodożeniec powraca. Wystawa Artysty będzie przeglądem jego krótkich filmów animowanych i prac na papierze z ostatnich pięciu lat. Swoją premierę będzie miał filmik – tytułowy Kinematograf, przygotowany specjalnie na pokaz w Zderzaku.



„Co z nami teraz będzie? / Kolekcja prywatna”. Galeria Potocka.
Kraków, Pl. Sikorskiego 10. 23 listopada – 15 grudnia 2006.


„Co z nami teraz będzie?” Udział biorą: Kuba Bąkowski, Rafał Bujnowski, Oskar Dawicki, Josef Dabernig, Stanisław Drożdż, Matthias Hermann, Koji Kamoli, Andreas Kaufmann, Milan Kniżak, Karolina Kowalska, Paweł Książek, Robert Kuśmirowski, Piotr Lutyński, Małgorzata Markiewicz, Bogdan Perzyński, David Rabinowych, Daniel Rumiancew, Jadwiga Sawicka, Janek Simon, Łukasz Skąpski, Mikołaj Smoczyński, Grzegorz Sztwiertnia, Monika Wiechowska, Jacek Zachodny, Otto Zitko.
„Kolekcja prywatna”. Udział biorą: Jerzy Bereś, John Blake, Rafał Bujnowski, Stanisław Drożdż, Paweł Freisler, Nan Hoover, Uwe Max Jansen, Herakliusz Lubomirski, Vlado Martek, Tomasz Osiński, Ben Patterson, Michelangelo Pistoletto, Zbigniew Sałaj, Zbigniew Warpechowski, Peter Weibel, Anastazy B. Wiśniewski

Najnowszy projekt prezentowany w Galerii Potocka powstał z okazji dwudziestolecia galerii oraz z powodu przeniesienia jej siedziby na krakowski Kazimierz. Będzie to więc ostania wystawa zorganizowana na Placu Sikorskiego 10 - nasze pożegnanie z pewnym etapem funkcjonowania tej niewielkiej instytucji, podsumowanie i jednocześnie spojrzenie z nadzieją w przyszłość... Wystawa ta ma charakter labiryntu, zorganizowana zostanie w pustej już przestrzeni galerii. Dzieli się na dwie części: „Co z nami teraz będzie?” oraz „Kolekcja prywatna”.

W części pierwszej: „Co z nami teraz będzie?” udział biorą artyści związani z galerią. Z założenia jest to wielowątkowa prezentacja różnych postaw artystycznych. Poświęcona jest galerii - historii i tożsamości miejsca oraz pytaniom „ostatecznym”, na które nie znajdujemy odpowiedzi… Mamy więc z jednej strony odwołanie się do tego co było - pojawia się tutaj w wielu pracach melancholia, przywołanie sentymentalnych i prywatnych historii, pada pytanie o sens i kruchość naszej egzystencji, o wartość wspomnień i o to jaką rolę odgrywają w naszym życiu. Z drugiej strony pada pytanie o przyszłość. Na wystawie pojawi się też motyw „zaklinania” i „odczarowywania” miejsca. Tytuł zainspirowany został egzystencjalnym i właściwie retorycznym pytaniem, które często zadaje mi mój przyjaciel i artysta - Daniel Rumiancew.

Część druga – „Kolekcja prywatna” – to szczególny pokaz kolekcji, jaką gromadzi od ponad dwudziestu lat dyrektor galerii Maria Anna Potocka. Zamierzeniem projektu jest prezentacja dzieł, które wymykają się klasyfikacjom, zawieszonych pomiędzy sztuką a pozostałością po niej. To dzieła wykonane spontanicznie, gadżety, rysunki na serwetkach, szkice idei, obiekty które pozostały po performance. To elementy większych całości, często rzeczy pozbawione już swojego kontekstu. Zbiory te składają się na bardzo prywatną historię i jednocześnie są niezwykłym śladem obecności artysty w galerii. Ta część wystawy zadaje wiele ważnych pytań o definicje dzieła sztuki i kolekcji, o miejsce artysty w muzeum i wreszcie jak dziś powinny wyglądać same muzea. „Kolekcja prywatna” jest też ważną wypowiedzią na temat tożsamości samego miejsca i jego historii, dlatego zbiór ten prezentowany jest w ramach „projektu pożegnalnego” w Galerii Potocka.