![](pliki/foty/201723/pracownia.jpg)
PRZYPOMINAMY: PRACOWNIA ('INKUBATOR')
A
A
A
Pracownia / Wernisaż / Kazimierz Cieślik / Inkubator
1 grudnia o godz. 18.00 w Miejskiej Galerii Sztuki OBOK (pl. Baczyńskiego 2) odbędzie się kolejny wernisaż w ramach projektu PRACOWNIA.
Wystawa potrwa do 22.12.2017r.
Kazimierz Cieślik / Inkubator
W swojej praktyce pedagogicznej świadomie bagatelizuję – zazwyczaj postrzegany jako główny cel kształcenia studenta na ASP – doskonalenie aparatu artykulacji plastycznej. Uznałem, że dziś nie tędy przebiega linia frontu pomiędzy sztuką współczesną a tą powstającą w Akademiach. W dobie ekspansji mediów elektronicznych kryterium biegłości warsztatowej nie decyduje już, jak kiedyś, o wartości powstałego dzieła, ale wiem też, że spora część współczesnych odbiorców sztuki swoje oceny nadal będzie opierać o satysfakcję (bądź jej brak) czerpaną z obcowania z dziełem, do którego powstania niezbędna była kompetencja, a jeszcze lepiej mistrzostwo w posługiwaniu się warsztatem twórczym. Ten warsztat to już oczywiście niekoniecznie „rysunek Rafaela i kolor Wenecji”, ale wydobywanie kształtu czy barwy w zmaganiu z oporną materią. Sądzę bowiem, że wbrew, co chwilę cytowanemu, aforyzmowi Picassa, że artysta powinien tworzyć tak jak ptak śpiewa, to właśnie opór materii – ta antyteza twórczej wolności w istocie tworzy artystę. Na taki opór trafiają zarówno malarze, rzeźbiarze czy graficy, jak i uwikłani w wirtualną cyberprzestrzeń twórcy, dla których podstawowym narzędziem jest komputer, pracowici wykonawcy instalacji czy plastycy, którzy zamienili pędzle i dłuta na aparat fotograficzny i kamerę. Nauczyciel, który niezależnie od wyboru narzędzia potrafi stymulować progresję wyników w tego narzędzia wykorzystaniu, czy choćby egzekwować konsekwencję wobec powziętego zamiaru, może i dziś mieć satysfakcję z wypełniania swojej misji – może odnieść sukces.
Drugą istotną informacją dla oglądających wystawę jest to, że od początku prowadzenia tej pracowni nie postrzegam studentów jako grupy. Pracuję z każdym z osobna, a punktem wyjścia są jego zamierzenia zarówno co do idei jak i kształtu powstającego artefaktu.
W efekcie w Pracowni trudno znaleźć choćby dwoje młodych twórców do siebie podobnych, a liczę, że spectrum tych różnic jeszcze się powiększy, bo współpracujący ze mną do niedawna asystent Michał Minor od trzech lat jest już doktorem habilitowanym, więc podzieliliśmy się kompetencjami i w ramach Pracowni ma już swoich kilkunastu studentów zainteresowanych głównie sztuką w przestrzeni publicznej, a wspiera go asystent Miłosz Wnukowski.
Miejsce Michała Minora zajęła, jako moja asystentka, Paulina Walczak-Hańderek, którą na czas macierzyńskiego urlopu zastępuje dr Artur Masternak.
Michał, Paulina i Artur, mimo że byli dawniej moimi studentami (a dotyczy to też Miłosza), mają odmienne preferencje, posługują się odmiennym kodem, opierają swoją twórczość o odmienną lekturę i odmienne autorytety. Każdy też ma prawo swoje racje artykułować w korektach i są one przeze mnie respektowane albo przynajmniej brane pod uwagę.
1 grudnia o godz. 18.00 w Miejskiej Galerii Sztuki OBOK (pl. Baczyńskiego 2) odbędzie się kolejny wernisaż w ramach projektu PRACOWNIA.
Wystawa potrwa do 22.12.2017r.
Kazimierz Cieślik / Inkubator
W swojej praktyce pedagogicznej świadomie bagatelizuję – zazwyczaj postrzegany jako główny cel kształcenia studenta na ASP – doskonalenie aparatu artykulacji plastycznej. Uznałem, że dziś nie tędy przebiega linia frontu pomiędzy sztuką współczesną a tą powstającą w Akademiach. W dobie ekspansji mediów elektronicznych kryterium biegłości warsztatowej nie decyduje już, jak kiedyś, o wartości powstałego dzieła, ale wiem też, że spora część współczesnych odbiorców sztuki swoje oceny nadal będzie opierać o satysfakcję (bądź jej brak) czerpaną z obcowania z dziełem, do którego powstania niezbędna była kompetencja, a jeszcze lepiej mistrzostwo w posługiwaniu się warsztatem twórczym. Ten warsztat to już oczywiście niekoniecznie „rysunek Rafaela i kolor Wenecji”, ale wydobywanie kształtu czy barwy w zmaganiu z oporną materią. Sądzę bowiem, że wbrew, co chwilę cytowanemu, aforyzmowi Picassa, że artysta powinien tworzyć tak jak ptak śpiewa, to właśnie opór materii – ta antyteza twórczej wolności w istocie tworzy artystę. Na taki opór trafiają zarówno malarze, rzeźbiarze czy graficy, jak i uwikłani w wirtualną cyberprzestrzeń twórcy, dla których podstawowym narzędziem jest komputer, pracowici wykonawcy instalacji czy plastycy, którzy zamienili pędzle i dłuta na aparat fotograficzny i kamerę. Nauczyciel, który niezależnie od wyboru narzędzia potrafi stymulować progresję wyników w tego narzędzia wykorzystaniu, czy choćby egzekwować konsekwencję wobec powziętego zamiaru, może i dziś mieć satysfakcję z wypełniania swojej misji – może odnieść sukces.
Drugą istotną informacją dla oglądających wystawę jest to, że od początku prowadzenia tej pracowni nie postrzegam studentów jako grupy. Pracuję z każdym z osobna, a punktem wyjścia są jego zamierzenia zarówno co do idei jak i kształtu powstającego artefaktu.
W efekcie w Pracowni trudno znaleźć choćby dwoje młodych twórców do siebie podobnych, a liczę, że spectrum tych różnic jeszcze się powiększy, bo współpracujący ze mną do niedawna asystent Michał Minor od trzech lat jest już doktorem habilitowanym, więc podzieliliśmy się kompetencjami i w ramach Pracowni ma już swoich kilkunastu studentów zainteresowanych głównie sztuką w przestrzeni publicznej, a wspiera go asystent Miłosz Wnukowski.
Miejsce Michała Minora zajęła, jako moja asystentka, Paulina Walczak-Hańderek, którą na czas macierzyńskiego urlopu zastępuje dr Artur Masternak.
Michał, Paulina i Artur, mimo że byli dawniej moimi studentami (a dotyczy to też Miłosza), mają odmienne preferencje, posługują się odmiennym kodem, opierają swoją twórczość o odmienną lekturę i odmienne autorytety. Każdy też ma prawo swoje racje artykułować w korektach i są one przeze mnie respektowane albo przynajmniej brane pod uwagę.
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” jest patronem medialnym projektu.
„artPAPIER” jest patronem medialnym projektu.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |
![]() |
![]() |