POLECAMY: WYSTAWA JOANNY ZDZIENIECKIEJ 'MYŚLI W RUCHU'
A
A
A
Galeria ASP Rondo Sztuki:
Joanna Zdzienicka
„Myśli w ruchu”
Wernisaż: 6.04.2018 (piątek), godzina 18:00
Wystawa: 6-27.04.2018
Joanna Zdzienicka – absolwentka kierunku malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obroniła dyplom w 2009 roku. Współorganizatorka wydarzeń z cyklu Pracownia Sezonowa – otwartych wykładów i warsztatów podejmujących temat relacji człowieka i natury. Pracuje w różnych mediach, zajmuje się tworzeniem obiektów i instalacji, a także malarstwem. Duże znaczenie przypisuje zjawiskom towarzyszącym pamięci – mechanizmom gromadzenia i kolekcjonowaniu. W najnowszych realizacjach sięga po elementy natury, które łączy z wymienionymi wątkami.
Wystawa „Myśli w ruchu” to świeże rozgałęzienie szerszego, trwającego od 2015 roku cyklu pt.: „Closer”, w którym autorka przepracowując wątki związane z upływem czasu, procesami pamięci i mechanizmami gromadzenia, tworząc obiekty i instalacje sięga po elementy przyrody: „To laboratorium oznaczające szeroko zakrojony warsztat, który ma swój początek w interdyscyplinarnym studium wokół kawałka sosnowej gałęzi przywiezionej z Beskidów. Wyprawa w góry, z której przywiozłam znalezisko, to chyba uniwersalny wyraz tęsknot każdego człowieka żyjącego w mieście. Closer to aktywność, praktyka, czas spędzony pod specjalnym filtrem - większa uwaga i czułość w przyglądaniu się naturalnej tkance”.
Idąc tropem Henry’ego Davida Thoreau oraz Frederica Grossa, autora "Filozofii chodzenia”, odkrywamy, że kreatywne myślenie rozwija się najlepiej, kiedy jesteśmy w ruchu. Filozofowie zakładają, że w ciszy wędrówki odbieramy lepiej, ponieważ w odmienny sposób doświadczamy. Ostrzegają również przed przewodnikami, które starają się wszystko nazwać i wytłumaczyć, zakodować i sformatować. Przechadzki i spacery są niewątpliwie wpisane w historię myślenia – być może bez regularnych spacerów po Królewcu Kant nie mógłby równie skutecznie myśleć o myśleniu, a anarchistyczne koncepcje Thoreau nie powstałyby bez bodźców odosobnienia.
Analogicznie, prace które będzie można zobaczyć na wystawie, odnoszą się do tych założeń, a materiały z których zostały wykonane niemal w całości zostały zgromadzone w czasie różnych wędrówek. Początkowo kompulsywne zbieractwo przerodziło się w strategie porządkowania, „brania pod lupę”, katalogowania – bo sztuka, podobnie jak nauka, może stać się sposobem na poznawanie i oswajanie świata, a zwłaszcza tych jego elementów, które nie zostały jeszcze zawłaszczone przez cywilizację. Na wystawie znajdą się „znaleziska” – organiczne próbki – poddane przez Artystkę reżimowi twórczego przekształcania i uporządkowania. Zostały one na wystawie wypreparowane i unieruchomione, abyśmy mogli przyjrzeć im się uważniej, podobnie jak w muzeach historii naturalnej, w których wszystko co naturalne, przekształcone zostaje w eksponat.
Wystawie towarzyszyć będą warsztaty dla dzieci „Tropiciele śladów”, prowadzone przez Joannę Zdzienicką i Pawła Szeibla. Zajęcia stanowią eksperyment, dzięki któremu przekonamy się, czy możliwe jest wykonanie autorskich narzędzi do rysowania i malowania z naturalnych okazów odnalezionych w miejskiej przestrzeni Śląska.
Katowice Galeria ASP Rondo Sztuki –
Rondo im. gen. Jerzego Ziętka 1
40-121 Katowice
Sponsorem Galerii + jest Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych
Joanna Zdzienicka
„Myśli w ruchu”
Wernisaż: 6.04.2018 (piątek), godzina 18:00
Wystawa: 6-27.04.2018
Joanna Zdzienicka – absolwentka kierunku malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obroniła dyplom w 2009 roku. Współorganizatorka wydarzeń z cyklu Pracownia Sezonowa – otwartych wykładów i warsztatów podejmujących temat relacji człowieka i natury. Pracuje w różnych mediach, zajmuje się tworzeniem obiektów i instalacji, a także malarstwem. Duże znaczenie przypisuje zjawiskom towarzyszącym pamięci – mechanizmom gromadzenia i kolekcjonowaniu. W najnowszych realizacjach sięga po elementy natury, które łączy z wymienionymi wątkami.
Wystawa „Myśli w ruchu” to świeże rozgałęzienie szerszego, trwającego od 2015 roku cyklu pt.: „Closer”, w którym autorka przepracowując wątki związane z upływem czasu, procesami pamięci i mechanizmami gromadzenia, tworząc obiekty i instalacje sięga po elementy przyrody: „To laboratorium oznaczające szeroko zakrojony warsztat, który ma swój początek w interdyscyplinarnym studium wokół kawałka sosnowej gałęzi przywiezionej z Beskidów. Wyprawa w góry, z której przywiozłam znalezisko, to chyba uniwersalny wyraz tęsknot każdego człowieka żyjącego w mieście. Closer to aktywność, praktyka, czas spędzony pod specjalnym filtrem - większa uwaga i czułość w przyglądaniu się naturalnej tkance”.
Idąc tropem Henry’ego Davida Thoreau oraz Frederica Grossa, autora "Filozofii chodzenia”, odkrywamy, że kreatywne myślenie rozwija się najlepiej, kiedy jesteśmy w ruchu. Filozofowie zakładają, że w ciszy wędrówki odbieramy lepiej, ponieważ w odmienny sposób doświadczamy. Ostrzegają również przed przewodnikami, które starają się wszystko nazwać i wytłumaczyć, zakodować i sformatować. Przechadzki i spacery są niewątpliwie wpisane w historię myślenia – być może bez regularnych spacerów po Królewcu Kant nie mógłby równie skutecznie myśleć o myśleniu, a anarchistyczne koncepcje Thoreau nie powstałyby bez bodźców odosobnienia.
Analogicznie, prace które będzie można zobaczyć na wystawie, odnoszą się do tych założeń, a materiały z których zostały wykonane niemal w całości zostały zgromadzone w czasie różnych wędrówek. Początkowo kompulsywne zbieractwo przerodziło się w strategie porządkowania, „brania pod lupę”, katalogowania – bo sztuka, podobnie jak nauka, może stać się sposobem na poznawanie i oswajanie świata, a zwłaszcza tych jego elementów, które nie zostały jeszcze zawłaszczone przez cywilizację. Na wystawie znajdą się „znaleziska” – organiczne próbki – poddane przez Artystkę reżimowi twórczego przekształcania i uporządkowania. Zostały one na wystawie wypreparowane i unieruchomione, abyśmy mogli przyjrzeć im się uważniej, podobnie jak w muzeach historii naturalnej, w których wszystko co naturalne, przekształcone zostaje w eksponat.
Wystawie towarzyszyć będą warsztaty dla dzieci „Tropiciele śladów”, prowadzone przez Joannę Zdzienicką i Pawła Szeibla. Zajęcia stanowią eksperyment, dzięki któremu przekonamy się, czy możliwe jest wykonanie autorskich narzędzi do rysowania i malowania z naturalnych okazów odnalezionych w miejskiej przestrzeni Śląska.
Katowice Galeria ASP Rondo Sztuki –
Rondo im. gen. Jerzego Ziętka 1
40-121 Katowice
Sponsorem Galerii + jest Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |