POLECAMY: WYSTAWA 'CIEŃ WOLNOŚCI' W BWA
A
A
A
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
BWA Contemporary Art Gallery in Katowice:
„Cień wolności”
Wystawa główna w ramach Festiwalu Ars Cameralis Silesiae Superioris
kurator: Marek Zieliński
współorganizacja: Ars Cameralis Silesiae Superioris w Katowicach
miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
termin wystawy: 14 listopada 2018 r. (wernisaż o godzinie 18:00) – 3 lutego 2019 r.
artyści: Mirosław Bałka, Józef Robakowski, Krystyna Pasterczyk, Tadeusz Kantor, Jerzy Truszkowski, Przemysława Kwiek, Kamil Kuskowski, Karolina Grzywnowicz, Michał Smandek, Zbigniew Libera, Paweł Althamer, Grzegorz Klaman, Wojciech Prażmowski, Mikołaj Spaczyński, Martyna Kielesińska, Radek Szlęzak, Piotr Zarębski
Po raz kolejny, w ramach współpracy Instytucji Kultury ARS Cameralis i Galerii Sztuki Współczesnej, będzie można zapoznać się z projektami wybitnych artystów.
Kurator wystawy – Marek Zieliński – bada problematykę pamięci, zgłębiając zagadnienia pojawiające się regularnie na zainicjowanym przez niego festiwalu (na wystawach Collier Schorr, braci Chapman czy w książce Zbigniewa Libery i Darka Foksa „Co robi łączniczka”).
Historię najlepiej zgłębia się „w białych rękawiczkach”. Kiedy jest już dobrze okrzepnięta w kadrze, przyjmuje kształt rzeźby albo odkłada się w plamach zaschniętej na płótnie farby. Próby dochodzenia do tego, co naprawdę wydarzyło się w przeszłości, są z góry skazane na niepowodzenie – okiełznane przez upływający czas i zanikającą pamięć opowieści wydają się szczególnie malownicze. W zapełnianiu pustych miejsc biorą udział pamięć i wyobraźnia. Według Hayden’a White’a, autora książki „Metahistory” z 1974 roku, mechanizmy budowania opowieści w dziele artystycznym i w tekście historycznym są w swojej istocie identyczne, a na pewno tak samo podejrzane. Przeszłość jest zawsze przekształcana w opowieść, która ma swoją fabułę. Skoro zatem sami historycy nie są w stanie odtworzyć wiernego obrazu zdarzeń, tym bardziej nie mamy prawa żądać „prawdy” od artystów.
Utracone obiekty muszą być odtwarzane. Jak pisał Zygmunt Freud, pamiętanie wiąże się z próbą zapanowania nad traumatycznym, poprzez obsesyjne powtarzanie lub przeciwnie uporczywe unikanie niewygodnych skojarzeń. Sztuka skupia te wstydliwe procesy jak w soczewce. Kiedy erotyzm spotyka się z nostalgią, pojawia się szczelina, w którą wsiąkają prywatne tęsknoty widza. Zapośredniczone przez dzieło, rozpamiętywanie dawnego i na dodatek cudzego pragnienia czyni z odbiorcy podnieconego voyera, dla którego przeglądanie zakurzonych pamiętników wydaje się czynnością na wskroś budującą. W pozornie niewinny proces wpatrywania się, z zachowaniem bezpiecznego dystansu od obiektu obserwacji, wpisane jest niespełnienie. Paradoksalnie w przypadku dzieł sztuki, ów brak stapia się z poczuciem błogości.
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
BWA Contemporary Art Gallery in Katowice
al. W. Korfantego 6
40-004 Katowice
BWA Contemporary Art Gallery in Katowice:
„Cień wolności”
Wystawa główna w ramach Festiwalu Ars Cameralis Silesiae Superioris
kurator: Marek Zieliński
współorganizacja: Ars Cameralis Silesiae Superioris w Katowicach
miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
termin wystawy: 14 listopada 2018 r. (wernisaż o godzinie 18:00) – 3 lutego 2019 r.
artyści: Mirosław Bałka, Józef Robakowski, Krystyna Pasterczyk, Tadeusz Kantor, Jerzy Truszkowski, Przemysława Kwiek, Kamil Kuskowski, Karolina Grzywnowicz, Michał Smandek, Zbigniew Libera, Paweł Althamer, Grzegorz Klaman, Wojciech Prażmowski, Mikołaj Spaczyński, Martyna Kielesińska, Radek Szlęzak, Piotr Zarębski
Po raz kolejny, w ramach współpracy Instytucji Kultury ARS Cameralis i Galerii Sztuki Współczesnej, będzie można zapoznać się z projektami wybitnych artystów.
Kurator wystawy – Marek Zieliński – bada problematykę pamięci, zgłębiając zagadnienia pojawiające się regularnie na zainicjowanym przez niego festiwalu (na wystawach Collier Schorr, braci Chapman czy w książce Zbigniewa Libery i Darka Foksa „Co robi łączniczka”).
Historię najlepiej zgłębia się „w białych rękawiczkach”. Kiedy jest już dobrze okrzepnięta w kadrze, przyjmuje kształt rzeźby albo odkłada się w plamach zaschniętej na płótnie farby. Próby dochodzenia do tego, co naprawdę wydarzyło się w przeszłości, są z góry skazane na niepowodzenie – okiełznane przez upływający czas i zanikającą pamięć opowieści wydają się szczególnie malownicze. W zapełnianiu pustych miejsc biorą udział pamięć i wyobraźnia. Według Hayden’a White’a, autora książki „Metahistory” z 1974 roku, mechanizmy budowania opowieści w dziele artystycznym i w tekście historycznym są w swojej istocie identyczne, a na pewno tak samo podejrzane. Przeszłość jest zawsze przekształcana w opowieść, która ma swoją fabułę. Skoro zatem sami historycy nie są w stanie odtworzyć wiernego obrazu zdarzeń, tym bardziej nie mamy prawa żądać „prawdy” od artystów.
Utracone obiekty muszą być odtwarzane. Jak pisał Zygmunt Freud, pamiętanie wiąże się z próbą zapanowania nad traumatycznym, poprzez obsesyjne powtarzanie lub przeciwnie uporczywe unikanie niewygodnych skojarzeń. Sztuka skupia te wstydliwe procesy jak w soczewce. Kiedy erotyzm spotyka się z nostalgią, pojawia się szczelina, w którą wsiąkają prywatne tęsknoty widza. Zapośredniczone przez dzieło, rozpamiętywanie dawnego i na dodatek cudzego pragnienia czyni z odbiorcy podnieconego voyera, dla którego przeglądanie zakurzonych pamiętników wydaje się czynnością na wskroś budującą. W pozornie niewinny proces wpatrywania się, z zachowaniem bezpiecznego dystansu od obiektu obserwacji, wpisane jest niespełnienie. Paradoksalnie w przypadku dzieł sztuki, ów brak stapia się z poczuciem błogości.
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
BWA Contemporary Art Gallery in Katowice
al. W. Korfantego 6
40-004 Katowice
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |