ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 maja 10 (370) / 2019

Redakcja,

POLECAMY: WYSTAWA PRAC EMILII KINY I FILIPA RYBKOWSKIEGO 'PIERWOTNE FANTAZJE'

A A A
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

BWA Contemporary Art Gallery in Katowice:



EMILIA KINA I FILIP RYBKOWSKI „PIERWOTNE FANTAZJE”

wernisaż: 17.05.2019, godz. 18.00 w Małej Przestrzeni Galerii BWA w Katowicach

wystawa: 18.05-06.06.2019



Filip Rybkowski i Emilia Kina tworzą wystawy przypominające scenografie, służące do odtwarzania dawnych historii. W swoich działaniach bazują na napotkanych przypadkowo formach i podpatrzonych gestach, z których układają przestrzenne rebusy, wymuszające ćwiczenia skostniałej wyobraźni. Podejmowanym procesom rekonstrukcyjnym towarzyszy drobiazgowe zamazywanie kontekstów, usuwanie podpisów i adnotacji, by uniemożliwić odbiorcy łatwe datowanie i określenie miejsca pochodzenia poszczególnych elementów. Drażnienie podświadomości i czyszczenie złogów pamięci odbywa się tu w skali mikro. Hybrydalne obiekty z pogranicza geologicznych wykopalisk i malowniczego gruzowiska składają się na trójwymiarową mapę, która czeka na swojego kolonizatora. 

Odbiorca rekonstruuje na własną rękę zastane obiekty i ich historię. Nie napotykając na żadne ozdobniki i wskazówki, nieświadomie koncentruje się na własnych opowieściach. Proces ich odczytywania zabarwia każdą z interpretacji prezentowanych na wystawie obiektów, przez pryzmat osobistych kodów wpisanych w sposób postrzegania.

Prowadzone na wystawie gry z odbiciami, cieniami, rozbłyskami, zasłonami, przedmiotami znaczącymi – pamiątkami przywodzą na myśl rekwizyty hipnotyzera, który wprowadzając pacjenta w stan uśpienia, pracuje na najgłębiej położonych warstwach jego pamięci, przeleżanych i zakrytych szczelnie przez wygodne i czytelne wspomnienia, świadomie zaniedbanych i nieodtwarzanych, a jednak ciągle nawiedzających teraźniejszość. Najcięższa praca do wykonania leży po stronie odbiorcy. Niewinne kształty budujące wystawę, paradoksalnie drażniące swoją surowością, stają się wyzwaniem do uwolnienia przeszłości, odrzucenia dobrowolnej amnezji.

Psychoanalityczna lektura pamięciowych ćwiczeń Emilii i Filipa ukazuje je jako mały fragment całości, której większa część pozostaje zakryta. Gruzowiska form stają się reaktorem ukrywającym kotłujące się wewnątrz stłumionych sił, które chcą znaleźć ujście. Domagają się opowiedzenia i scalenia. To właśnie w momentach słabości, kiedy brakuje sił na utrzymanie spójności podmiotu, treści wyparte najszybciej wydostają się na powierzchnię i stają się niebezpieczne. Lepiej przeprowadzać ten proces w kontrolowanych warunkach. Przeszłość musi zostać świadomie przepowiedziana, zrekonstruowana „na własną rękę”, tym samym ponownie zapamiętana.

kuratorka wystawy: Marta Lisok

Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

BWA Contemporary Art Gallery in Katowice

al. W. Korfantego 6

40-004 Katowice
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.