CENA WOLNOŚCI (ZDZICZENIE)
A
A
A
Załoga statku kosmicznego (pochodzącego z arki kolonizacyjnej Alma Mater) zostaje wysłana na misję zwiadowczą w poszukiwaniu kolejnej planety nadającej się do zamieszkania. Splotem dramatycznych wydarzeń pojazd wchodzi w atmosferę oceanicznej planety. Twarde lądowanie w mrocznych odmętach zwraca uwagę rezydujących w wodzie olbrzymich głowonogów, które na szczęście nie mają złych zamiarów, wprost przeciwnie: pomagają pozostałym przy życiu załogantom bezpiecznie wydostać się na brzeg. Grupkę ocalałych, wśród których znajduje się między innymi kobiecy robot Ellis, przyjmuje w gościnę lud wody: prymitywna społeczność całkowicie uległa wobec (pozostającego w ukryciu) zagadkowego Wszechwielkiego. Próbując dociec powodów osobliwego zachowania autochtonów – skądinąd ochoczo praktykujących kanibalizm – bohaterowie udają się na rekonesans, odkrywając, że zbierający morską sól dzikusy nie są jedynymi mieszkańcami „rajskiego” atolu.
„Zdziczenie” to bardzo smakowity owoc artystycznej współpracy francuskiego autora Denisa Bajrama (mającego na koncie sagę SF „Universal War One”) z nie mniej utalentowaną scenarzystką Valérie Mangin („Alix Senator”) oraz operującym realistyczną, ekspresyjną kreską Thibaudem de Rochebrune („Michel Ange”). Solidnie budowana dramaturgia plus wyraźnie zaakcentowana metaforyczna płaszczyzna utworu (pytanie o istotę człowieczeństwa; kwestia walki o przetrwanie będącej jednocześnie batalią o zachowanie poczucia jednostkowej indywidualności; problem cierpienia jako cena za zachowanie wolności) stanowią najważniejsze, choć nie jedyne atuty tej kameralnej, absorbującej komiksowej opowieści.
Ukazujący się w dwóch wersjach okładowych album swoją siłę oddziaływania zawdzięcza także nienagannie skomponowanej szacie graficznej: chwilami złowieszczej, a kiedy trzeba – imponującej wizualnym rozmachem, w którym kluczową rolę odgrywają całostronicowe, monumentalne kadry. „Zdziczenie” jest nie lada gratką dla czytelników szukających refleksyjnych, choć niepozbawionych napięcia przypowieści SF, podbudowanych filozoficzno-religijnymi tropami. Dobre!
„Zdziczenie” to bardzo smakowity owoc artystycznej współpracy francuskiego autora Denisa Bajrama (mającego na koncie sagę SF „Universal War One”) z nie mniej utalentowaną scenarzystką Valérie Mangin („Alix Senator”) oraz operującym realistyczną, ekspresyjną kreską Thibaudem de Rochebrune („Michel Ange”). Solidnie budowana dramaturgia plus wyraźnie zaakcentowana metaforyczna płaszczyzna utworu (pytanie o istotę człowieczeństwa; kwestia walki o przetrwanie będącej jednocześnie batalią o zachowanie poczucia jednostkowej indywidualności; problem cierpienia jako cena za zachowanie wolności) stanowią najważniejsze, choć nie jedyne atuty tej kameralnej, absorbującej komiksowej opowieści.
Ukazujący się w dwóch wersjach okładowych album swoją siłę oddziaływania zawdzięcza także nienagannie skomponowanej szacie graficznej: chwilami złowieszczej, a kiedy trzeba – imponującej wizualnym rozmachem, w którym kluczową rolę odgrywają całostronicowe, monumentalne kadry. „Zdziczenie” jest nie lada gratką dla czytelników szukających refleksyjnych, choć niepozbawionych napięcia przypowieści SF, podbudowanych filozoficzno-religijnymi tropami. Dobre!
Denis Bajram, Valérie Mangin, Thibaud de Rochebrune: „Zdziczenie” („Inhumain”). Tłumaczenie: Jakub Syty. Elemental. Warszawa 2021.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |