ODYSEJA KO(S)MICZNA (CLARKE & KUBRICK. WYDANIE ZBIORCZE)
A
A
A
Potrzeba śmiałków zdolnych rozbroić (dryfującą w przestrzeni kosmicznej) broń z czasów zimnej wojny? A może kandydatów chętnych do prospekcji złóż, do ustawienia ekranu refrakcji fotonicznych lub do przeprowadzenia negocjacji handlowych z mieszkańcami planety Petros? Clarke i Kubrick nadają się do tych zadań znakomicie – a przy okazji rozwiążą problem z robotem opętanym pragnieniem służenia ludziom, wyruszą na poszukiwanie jegomościa, który wziął udział w rewolucyjnym programie wakacyjnym, oraz (przypadkiem) wprowadzą w ruch tryby machiny czasu skonstruowanej przed wiekami przez samego Leonarda da Vinci.
Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić perypetie protagonistów komiksowej serii autorstwa Alfonso Fonta: pochodzącego z Barcelony ilustratora, scenarzysty i rysownika komiksowego. Wspomniany duet – dziedziczący personalia po twórcach legendarnej „2001: Odysei kosmicznej” (myślę zarówno o jej wersji literackiej, jak i filmowej) – zadebiutował w noweli „Deszcz” wchodzącej w skład znanego także polskiemu czytelnikowi zbioru „Opowieści o niedoskonałej przyszłości”, by swoją własną serię otrzymać w roku 1982. Teraz, dzięki wydawnictwu Elemental, mamy okazję poznać wszystkie przygody (zebrane w tomikach „Kosmiczni Spece sp. z o.o.”, „Kanciarze”, „Władcy świata” i „Rezerwat szaleńców”) sympatycznego tandemu silnie inspirowane niepozbawionymi humoru, zaprawionymi pierwiastkiem groteski, niejednokrotnie zwieńczonymi zabawną puentą opowiadaniami Roberta Sheckleya.
Font w sugestywny sposób zarysowuje realia (wszech)świata przedstawionego, zarówno na płaszczyźnie kalejdoskopowo zmieniających się scenerii, jak i pod względem designu pojazdów, kostiumów, broni, futurystycznych ustrojstw oraz wszelakich artefaktów. Tytułowi bohaterowie są nośnikiem komizmu w trzech odsłonach (sytuacyjnego, słownego i postaci), który zdecydowanie podnosi poziom czytelniczej przyjemności płynącej z lektury poszczególnych epizodów, udatnie łączących w sobie elementy przygody, space opery, sensacji oraz – szczególnie silnie wybrzmiewającej w „Rezerwacie szaleńców” – antymilitarnej przypowieści. Dodajmy do tego cieszącą oko paletę barw, a otrzymamy porcję znakomitej rozrywki niepozbawionej skądinąd większych ambicji. Polecam!
Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić perypetie protagonistów komiksowej serii autorstwa Alfonso Fonta: pochodzącego z Barcelony ilustratora, scenarzysty i rysownika komiksowego. Wspomniany duet – dziedziczący personalia po twórcach legendarnej „2001: Odysei kosmicznej” (myślę zarówno o jej wersji literackiej, jak i filmowej) – zadebiutował w noweli „Deszcz” wchodzącej w skład znanego także polskiemu czytelnikowi zbioru „Opowieści o niedoskonałej przyszłości”, by swoją własną serię otrzymać w roku 1982. Teraz, dzięki wydawnictwu Elemental, mamy okazję poznać wszystkie przygody (zebrane w tomikach „Kosmiczni Spece sp. z o.o.”, „Kanciarze”, „Władcy świata” i „Rezerwat szaleńców”) sympatycznego tandemu silnie inspirowane niepozbawionymi humoru, zaprawionymi pierwiastkiem groteski, niejednokrotnie zwieńczonymi zabawną puentą opowiadaniami Roberta Sheckleya.
Font w sugestywny sposób zarysowuje realia (wszech)świata przedstawionego, zarówno na płaszczyźnie kalejdoskopowo zmieniających się scenerii, jak i pod względem designu pojazdów, kostiumów, broni, futurystycznych ustrojstw oraz wszelakich artefaktów. Tytułowi bohaterowie są nośnikiem komizmu w trzech odsłonach (sytuacyjnego, słownego i postaci), który zdecydowanie podnosi poziom czytelniczej przyjemności płynącej z lektury poszczególnych epizodów, udatnie łączących w sobie elementy przygody, space opery, sensacji oraz – szczególnie silnie wybrzmiewającej w „Rezerwacie szaleńców” – antymilitarnej przypowieści. Dodajmy do tego cieszącą oko paletę barw, a otrzymamy porcję znakomitej rozrywki niepozbawionej skądinąd większych ambicji. Polecam!
Alfonso Font: „Clarke & Kubrick. Wydanie zbiorcze”. Tłumaczenie: Jakub Jankowski. Elemental. Warszawa 2021.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |