'JAK ŚPIEWASZ ŹLE, TO MÓWIĘ, ŻE ŹLE, JAK ŚPIEWASZ DOBRZE, TO MÓWIĘ, ŻE MOŻE BYĆ' ('KONESERZY KOLEJNEGO DNIA. ALICJA MAJEWSKA I WŁODZIMIERZ KORCZ WEDŁUG ARTURA ANDRUSA')
A
A
A
Trudno wyobrazić sobie polską scenę muzyczną bez charakterystycznego duetu: charyzmatycznej wokalistki z burzą pięknych loków oraz znakomitego pianisty z grzywką zaczesaną na jedną stronę. Mowa rzecz jasna o Alicji Majewskiej i Włodzimierzu Korczu, muzykach podróżujących wspólną zawodową ścieżką od tylu już dekad, że słuchaczom i słuchaczkom trudno oddzielić jedną postać od drugiej, co skutkuje, nieustannie zresztą dementowaną, plotką, że w życiu prywatnym artyści są małżeństwem (w rzeczywistości Korcz jest mężem Elżbiety Starosteckiej, aktorki znanej między innymi z roli w „Trędowatej”, Majewska do 1984 roku była żoną Janusza Budzyńskiego, zmarłego w 1990 roku prezentera i konferansjera). Bez wątpienia duet muzyków łączy jednak silna więź – warto dodać, że jeszcze niedawno odbyli jubileuszową trasę 45-lecia współpracy.
Pod koniec 2022 roku ukazał się album muzyczny „Alicja Majewska. Piosenki Korcza i Andrusa” (do moich ulubionych utworów z tej płyty należy ten zatytułowany „Powrotne na kwiecień” z zapadającą w pamięć pierwszą strofą: „Może jesienią ludzie się zmienią / I kiedy posmutnieje miasto / Pójdą do kogo, liściastą drogą / Na orzechowe ciasto”). Wtedy też swoją premierę miała zredagowana przez Artura Andrusa książka „Koneserzy kolejnego dnia. Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz według Artura Andrusa”. Jak czytamy w opisie na stronie oficjalnej Alicji Majewskiej: „Nie jest to jednak zwykła biografia dwojga artystów. To zapis rzadko spotykanej, trwające kilkadziesiąt lat przyjaźni, z jej wzlotami i drobnymi upadkami” (www.alicjamajewska.com.pl).
Recenzować książkę „Koneserzy kolejnego dnia” jest tak trudno, jak trudno jest recenzować ciekawą rozmowę. Publikacja przygotowana przez Andrusa to przecież świadectwo wielogodzinnych dyskusji prowadzonych przez osoby znające się „jak łyse konie”, nierzadko naigrawających się z siebie (jak w wypowiedzi Korcza będącej tytułem niniejszej recenzji), współpracujących w obliczu przemian społecznych, politycznych i gospodarczych zachodzących od lat 70. XX wieku. Andrus jest jednak wyjątkowo wdzięcznym przewodnikiem „Koneserów”, który – w właściwy tylko jemu sposób – dostarcza swoim rozmówcom pretekstów do kolejnych tematów, przypomina o najważniejszych wydarzeniach, w których duet Majewska-Korcz brał udział, nawiązuje do licznych współprac z artystami, między innymi Wojciechem Młynarskim czy Zbigniewem Wodeckim, zachęca do dzielenia się anegdotami z tras koncertowych.
Nie jest to jednak typowy wywiad-rzeka, a raczej rozmowa równoprawnych person ze świata muzycznej kultury (kończąca się często kulinarną niespodzianką przygotowaną przez Majewską). Treści towarzyszą archiwalne fotografie opatrzone dowcipnymi komentarzami Andrusa. Fani Majewskiej dostrzegą w tym jeszcze jeden walor – artystka znana jest z oryginalnych kreacji scenicznych, a zdjęcia świetnie oddają klimat kolejnych dekad. Jak możemy się również dowiedzieć z rozmowy, wiele z tych kreacji powstało spontanicznie, „na zamianę”, choć oczywiście wokalistka nie dała po sobie tego poznać w czasie występu. Takie „smaczki” czytelnicy i czytelniczki odnajdą w wielu miejscach książki, która, jak się okazuje, jest nie tylko zapisem rozmowy Majewskiej, Korcza i Andrusa, ale i dobrą okazją do pogłębienia swojej wiedzy na temat polskiej sceny muzycznej ostatnich dekad (w końcu zwykle jednymi z najciekawszych kontekstów historyczno-kulturalnych są muzyczne „co, jak, gdzie i z kim”).
Duet Majewska-Korcz na scenie trwa nieprzerwanie już od prawie 50 lat – nie oznacza to jednak, że jego PR zatrzymał się gdzieś na opolskiej scenie okresu komunizmu. Fani Majewskiej i Korcza znajdą swoich idoli na przykład na TikToku, gdzie promocyjny zespół muzyków dba o regularną dostawę materiałów zza kulis. W jednym z nich pojawia się zdanie: „Pewien rodzaj wrażliwości łączy całe pokolenia fanów Alicji Majewskiej”. Trudno się z tym nie zgodzić. Liczba osób w salach koncertowych i na festiwalach, śledzących wydania nowych płyt i zasłuchujących się w dawnych przebojach, obserwujących profile muzyków w mediach społecznościowych, wreszcie czytelników i czytelniczek książki „Koneserzy kolejnego dnia” stanowi niezbity dowód na to, że twórczość Majewskiej i Korcza przetrwała próbę czasu. Lektura rozmów ikonicznego duetu z Arturem Andrusem z pewnością uprzyjemni oczekiwanie na ich kolejne muzyczne przedsięwzięcia.
LITERATURA:
Oficjalna strona internetowa Alicji Majewskiej: http://www.alicjamajewska.com.pl/index.html.
Pod koniec 2022 roku ukazał się album muzyczny „Alicja Majewska. Piosenki Korcza i Andrusa” (do moich ulubionych utworów z tej płyty należy ten zatytułowany „Powrotne na kwiecień” z zapadającą w pamięć pierwszą strofą: „Może jesienią ludzie się zmienią / I kiedy posmutnieje miasto / Pójdą do kogo, liściastą drogą / Na orzechowe ciasto”). Wtedy też swoją premierę miała zredagowana przez Artura Andrusa książka „Koneserzy kolejnego dnia. Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz według Artura Andrusa”. Jak czytamy w opisie na stronie oficjalnej Alicji Majewskiej: „Nie jest to jednak zwykła biografia dwojga artystów. To zapis rzadko spotykanej, trwające kilkadziesiąt lat przyjaźni, z jej wzlotami i drobnymi upadkami” (www.alicjamajewska.com.pl).
Recenzować książkę „Koneserzy kolejnego dnia” jest tak trudno, jak trudno jest recenzować ciekawą rozmowę. Publikacja przygotowana przez Andrusa to przecież świadectwo wielogodzinnych dyskusji prowadzonych przez osoby znające się „jak łyse konie”, nierzadko naigrawających się z siebie (jak w wypowiedzi Korcza będącej tytułem niniejszej recenzji), współpracujących w obliczu przemian społecznych, politycznych i gospodarczych zachodzących od lat 70. XX wieku. Andrus jest jednak wyjątkowo wdzięcznym przewodnikiem „Koneserów”, który – w właściwy tylko jemu sposób – dostarcza swoim rozmówcom pretekstów do kolejnych tematów, przypomina o najważniejszych wydarzeniach, w których duet Majewska-Korcz brał udział, nawiązuje do licznych współprac z artystami, między innymi Wojciechem Młynarskim czy Zbigniewem Wodeckim, zachęca do dzielenia się anegdotami z tras koncertowych.
Nie jest to jednak typowy wywiad-rzeka, a raczej rozmowa równoprawnych person ze świata muzycznej kultury (kończąca się często kulinarną niespodzianką przygotowaną przez Majewską). Treści towarzyszą archiwalne fotografie opatrzone dowcipnymi komentarzami Andrusa. Fani Majewskiej dostrzegą w tym jeszcze jeden walor – artystka znana jest z oryginalnych kreacji scenicznych, a zdjęcia świetnie oddają klimat kolejnych dekad. Jak możemy się również dowiedzieć z rozmowy, wiele z tych kreacji powstało spontanicznie, „na zamianę”, choć oczywiście wokalistka nie dała po sobie tego poznać w czasie występu. Takie „smaczki” czytelnicy i czytelniczki odnajdą w wielu miejscach książki, która, jak się okazuje, jest nie tylko zapisem rozmowy Majewskiej, Korcza i Andrusa, ale i dobrą okazją do pogłębienia swojej wiedzy na temat polskiej sceny muzycznej ostatnich dekad (w końcu zwykle jednymi z najciekawszych kontekstów historyczno-kulturalnych są muzyczne „co, jak, gdzie i z kim”).
Duet Majewska-Korcz na scenie trwa nieprzerwanie już od prawie 50 lat – nie oznacza to jednak, że jego PR zatrzymał się gdzieś na opolskiej scenie okresu komunizmu. Fani Majewskiej i Korcza znajdą swoich idoli na przykład na TikToku, gdzie promocyjny zespół muzyków dba o regularną dostawę materiałów zza kulis. W jednym z nich pojawia się zdanie: „Pewien rodzaj wrażliwości łączy całe pokolenia fanów Alicji Majewskiej”. Trudno się z tym nie zgodzić. Liczba osób w salach koncertowych i na festiwalach, śledzących wydania nowych płyt i zasłuchujących się w dawnych przebojach, obserwujących profile muzyków w mediach społecznościowych, wreszcie czytelników i czytelniczek książki „Koneserzy kolejnego dnia” stanowi niezbity dowód na to, że twórczość Majewskiej i Korcza przetrwała próbę czasu. Lektura rozmów ikonicznego duetu z Arturem Andrusem z pewnością uprzyjemni oczekiwanie na ich kolejne muzyczne przedsięwzięcia.
LITERATURA:
Oficjalna strona internetowa Alicji Majewskiej: http://www.alicjamajewska.com.pl/index.html.
„Koneserzy kolejnego dnia. Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz według Artura Andrusa”. Wielka Litera. Warszawa 2022.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |