BLICHTR LAT DWUDZIESTYCH (WIELKI GATSBY. POWIEŚĆ GRAFICZNA)
A
A
A
Debiutującą w roku 1925 powieść „Wielki Gatsby” uznaje się za szczytowe osiągnięcie w prozatorskim dorobku F. Scotta Fitzgeralda (1896-1940), choć w chwili ukazania się jej na rynku nie zyskała ona aprobaty ze strony krytyków literackich ani nie spotkała się ze spektakularnym odzewem ze strony publiczności. Swoje drugie życie ta na poły autobiograficzna historia otrzymała w roku 1953, gdy ukazało się nowe wydanie perypetii Nicka Carrawaya (absolwenta Uniwersytetu Yale i weterana I wojny światowej pełniącego w rzeczonym dziele obowiązki narratora), jego kuzynki Daisy Buchanan, jej męża Toma oraz Jaya Gatsby’ego, czyli enigmatycznego, doświadczonego przez życie milionera mieszkającego w rezydencji na Long Island.
Na przestrzeni dekad losy tytułowego bohatera dokumentowały filmy reżyserowane przez Herberta Brenona (adaptacja „Wielkiego Gatsby’ego” z roku 1926), Elliotta Nugenta (1949), Jacka Claytona (1974), Roberta Markowitza (2000) czy Baza Luhrmanna (2013), zaś na język komiksu utwór Fitzgeralda z powodzeniem przełożyli Fred Fordham i Aya Morton w ramach powieści graficznej wydanej u nas w 2021 nakładem Jaguara.
Teraz, pod szyldem timof comics, mamy okazję poznać kolejną, również bardzo udaną adaptację dzieła zaliczanego w poczet „wielkich amerykańskich powieści”. Literacki pierwowzór znalazł godną reprezentację w scenariuszu przygotowanym przez Teda Adamsa („The Island of Doctor Moreau”), który świetnie oddał złożone relacje emocjonalne między postaciami, ale także obecny w książce klimat ironii oraz rozczarowanie ideą amerykańskiego snu.
Natomiast Jorge Coelho („Time Before Time”, „Disney Kingdoms: The Haunted Mansion”) zadbał o to, by ta ponadczasowa historia zyskała atrakcyjną oprawę wizualną, oddającą przy tym magię i blichtr szalonych lat dwudziestych minionego wieku. Szczegółowa kreska Portugalczyka bezbłędnie odtwarza urbanistyczne, architektoniczne, modowe czy motoryzacyjne aspekty epoki jazzu, udatnie łącząc aurę baśniowości z bardziej ponurymi akcentami. Na polu adaptatorskim oraz estetycznym: rewelacja. Gorąco polecam!
Na przestrzeni dekad losy tytułowego bohatera dokumentowały filmy reżyserowane przez Herberta Brenona (adaptacja „Wielkiego Gatsby’ego” z roku 1926), Elliotta Nugenta (1949), Jacka Claytona (1974), Roberta Markowitza (2000) czy Baza Luhrmanna (2013), zaś na język komiksu utwór Fitzgeralda z powodzeniem przełożyli Fred Fordham i Aya Morton w ramach powieści graficznej wydanej u nas w 2021 nakładem Jaguara.
Teraz, pod szyldem timof comics, mamy okazję poznać kolejną, również bardzo udaną adaptację dzieła zaliczanego w poczet „wielkich amerykańskich powieści”. Literacki pierwowzór znalazł godną reprezentację w scenariuszu przygotowanym przez Teda Adamsa („The Island of Doctor Moreau”), który świetnie oddał złożone relacje emocjonalne między postaciami, ale także obecny w książce klimat ironii oraz rozczarowanie ideą amerykańskiego snu.
Natomiast Jorge Coelho („Time Before Time”, „Disney Kingdoms: The Haunted Mansion”) zadbał o to, by ta ponadczasowa historia zyskała atrakcyjną oprawę wizualną, oddającą przy tym magię i blichtr szalonych lat dwudziestych minionego wieku. Szczegółowa kreska Portugalczyka bezbłędnie odtwarza urbanistyczne, architektoniczne, modowe czy motoryzacyjne aspekty epoki jazzu, udatnie łącząc aurę baśniowości z bardziej ponurymi akcentami. Na polu adaptatorskim oraz estetycznym: rewelacja. Gorąco polecam!
F. Scott Fitzgerald, Ted Adams, Jorge Coelho: „Wieki Gatsby. Powieść graficzna” („The Great Gatsby”). Tłumaczenie: Wojciech Jędrak. timof comics. Warszawa 2023.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |