NOCNY WIATR, OWADY, KWIAT GRUSZY (NOTATKI SPOD PODUSZKI)
A
A
A
Zuzanna Dulińska – ilustratorka będąca absolwentką Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – w swoim debiutanckim komiksie „Notatki spod poduszki” w subtelny sposób oddaje kulturową atmosferę Japonii epoki Heian, w historii Kraju Kwitnącej Wiśni uchodzącej za okres względnego spokoju wewnętrznego.
Liczący siedemdziesiąt dwie strony, zamknięty w miękkiej oprawie i wydany w poręcznym formacie tomik jest kameralną, składającą się z dwunastu rozdziałów adaptacją „Zapisków spod wezgłowia, czyli notatnika osobistego” autorstwa Sei Shōnagon: damy dworu, która służyła cesarzowej Teishi w ostatnim dziesięcioleciu X wieku. Wspomniana dwórka uchodzi za twórczynię gatunku zwanego zuihitsu, będącego rodzajem eseju pisanego prozą, niepodlegającego jednakowoż określonym zasadom literackim i przeto łączącego w sobie formę opowiadania, szkicu, anegdoty i luźnych odautorskich spostrzeżeń.
Kontemplacja (zapisanego na płatku róży) listu otrzymanego od Jej Cesarskiej Mości; rozważania na temat świata owadów; refleksje dotyczące delikatności piękna i patosu przemijania wszechrzeczy; poetycki namysł nad zmiennością pór roku, symboliką nocnego wiatru czy nad kwiatem gruszy, a do tego równie zwięzła, co przenikliwa analiza sztuki konwersacji oraz surowości dworskiej etykiety: Zuzanna Dulińska z powodzeniem oddaje nieśpieszną, wielowątkową narrację utworu Sei Shōnagon. Co więcej – za pomocą zwiewnej kreski oraz stonowanej palety barw (ze szczególnym uwzględnieniem seledynu) – tworzy nastrojową, intymną mikrohistorię, oferującą efemeryczny wgląd w pejzaż, architekturę (kwatery dam dworu), stroje oraz przedmioty codziennego użytku epoki Heian.
Niewątpliwa uroda estetyczna „Notatek spod poduszki” sprawia, że lektura tego komiksu jest bardzo przyjemnym doświadczeniem, pozwalającym choć na chwilę skutecznie wyciszyć się podczas codziennej galopady.
Liczący siedemdziesiąt dwie strony, zamknięty w miękkiej oprawie i wydany w poręcznym formacie tomik jest kameralną, składającą się z dwunastu rozdziałów adaptacją „Zapisków spod wezgłowia, czyli notatnika osobistego” autorstwa Sei Shōnagon: damy dworu, która służyła cesarzowej Teishi w ostatnim dziesięcioleciu X wieku. Wspomniana dwórka uchodzi za twórczynię gatunku zwanego zuihitsu, będącego rodzajem eseju pisanego prozą, niepodlegającego jednakowoż określonym zasadom literackim i przeto łączącego w sobie formę opowiadania, szkicu, anegdoty i luźnych odautorskich spostrzeżeń.
Kontemplacja (zapisanego na płatku róży) listu otrzymanego od Jej Cesarskiej Mości; rozważania na temat świata owadów; refleksje dotyczące delikatności piękna i patosu przemijania wszechrzeczy; poetycki namysł nad zmiennością pór roku, symboliką nocnego wiatru czy nad kwiatem gruszy, a do tego równie zwięzła, co przenikliwa analiza sztuki konwersacji oraz surowości dworskiej etykiety: Zuzanna Dulińska z powodzeniem oddaje nieśpieszną, wielowątkową narrację utworu Sei Shōnagon. Co więcej – za pomocą zwiewnej kreski oraz stonowanej palety barw (ze szczególnym uwzględnieniem seledynu) – tworzy nastrojową, intymną mikrohistorię, oferującą efemeryczny wgląd w pejzaż, architekturę (kwatery dam dworu), stroje oraz przedmioty codziennego użytku epoki Heian.
Niewątpliwa uroda estetyczna „Notatek spod poduszki” sprawia, że lektura tego komiksu jest bardzo przyjemnym doświadczeniem, pozwalającym choć na chwilę skutecznie wyciszyć się podczas codziennej galopady.
Zuzanna Dulińska: „Notatki spod poduszki”. Kurc. Koluszki 2024.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |