ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 września 17 (497) / 2024

Andrzej Ciszewski,

DIABEŁ TKWI W SZCZEGÓŁACH (DC HORROR PRZEDSTAWIA: OBECNOŚĆ - UKOCHANA)

A A A
Wszystko zaczęło się od „Obecności” (2013) w reżyserii Jamesa Wana, ukazującej perypetie Eda i Lorraine Warrenów – pary badaczy zjawisk paranormalnych dokumentujących przypadki opętań, nawiedzeń oraz innych przejawów działania sił nadnaturalnych. Sukces filmu zaowocował powstaniem równie udanego spin-offu zatytułowanego „Annabelle” (2014) Johna R. Leonettiego, koncentrującego się na wątku upiornej lalki, której wcześniejsze dzieje rekonstruuje prequel „Annabelle: Narodziny zła” (2017) Davida F. Sandberga, zaś jej dalsze perypetie ukazuje sequel części pierwszej, czyli „Annabelle wraca do domu” (2019) Gary’ego Daubermana. Swój akces do tego prężnie rozwijającego się uniwersum kinowej grozy zgłosił też demon Walak pod postacią „Zakonnicy” (2018) Corina Hardy’ego, formalnie będącej prequelem „Obecności 2” (2016) również wyreżyserowanej przez Wana. A że przerażająca mniszka z łatwością opętała publiczność, w roku 2023 powróciła na duży ekran za sprawą sequela w reżyserii Michaela Chavesa. Na tym nie koniec, ale zmieńmy na chwilę medium.

Dzięki Egmontowi, w ramach linii wydawniczej DC Black Label, mieliśmy okazję poznać kilka (wywołujących gęsią skórkę) tytułów ze stajni Hill House: „Kosz pełen głów” (we wrześniu: premiera kontynuacji, czyli „Lodówki pełnej głów”), „Rodzinę z domku dla lalek”, „Toń”, „Pośród lasu” oraz „Daphne Byrne”, ale (z nieco innej beczki) także „Miły dom nad jeziorem”. Teraz rodzimy wydawca poszerza swój katalog o komiksy z serii „DC Horror przedstawia”, oferującej między innymi spotkanie z „Ukochaną”, czyli (i tu wracamy do początkowego wątku) z komiksowym prequelem filmu „Obecność 3. Na rozkaz diabła” (2021) wyreżyserowanego przez wspomnianego już Chavesa.

Scenarzyści Rex Ogle („Tajemnice East Emerson”) oraz David L. Johnson-McGoldrick (mający na koncie skrypt do trzeciej części „Obecności”) rozpoczynają swoją opowieść w Danvers w stanie Connecticut A.D. 1981. Historia ukazuje losy Jessiki; pozornie zwyczajnej studentki pierwszego roku college’u, która po zimowych feriach wraca na uczelnię. Niestety, dziewczyna nie potrafi uwolnić się od (przybierającej zatrważające postaci) nienawistnej siły, która doskonale zna najmroczniejsze sekrety protagonistki. Przeżywająca katusze we śnie i na jawie Jessica traci kontrolę nad swoim życiem, stając się realnym zagrożeniem dla osób postronnych, nie mówiąc już o najbliższych.

Opresyjna aura komiksu wiele zawdzięcza nie tylko sprawnemu scenariuszowi, ale także sugestywnym ilustracjom Garry’ego Browna („Babyteeth”, „Nightwing”). Na tym nie koniec niespodzianek. Otóż w tomie znajdziemy bonusowe opowiastki osnute wokół – kolekcjonowanych przez Warrenów – nawiedzonych artefaktów. I tak Scott Snyder („Amerykański wampir”) aranżuje spotkanie z „Przewoźnikiem”: zilustrowaną przez Denysa Cowana („The Question”) i pokolorowaną przez Chrisa Sotomayora („Deadpool vs. Wolverine”) historię pechowego pasażera taksówki poszukującego zabytkowej monety. Che Grayson („Batman: Urban Legends”) przybliża dzieje przeklętej sukni ślubnej w epizodzie „Krwawa panna młoda”, obłędnie zilustrowanej przez Juana Ferreyrę („Colder”). Z kolei Tim Seeley („Nightwing”) uaktywnia „Grającą małpkę”, zaś skutki tego muzykowania zilustrował z właściwym sobie wdziękiem Kelley Jones („Deadman”) wspierany przez niezawodną kolorystkę Jordie Bellaire („Gotham: Rok pierwszy”). Upiorna pozytywka zaczyna wygrywać morderczą „Kołysankę” za sprawą Raya Fawkesa („Ragman”), zapraszającego do krwawych harców rysownika Christophera Mittena („Witchfinder”) oraz kolorystę Brennana Wagnera („Django/Zorro”). Na koniec czas sięgnąć po demoniczną „Czarę” – wiąże się z nią pewna okrutna historia, którą opisał oraz zilustrował Dominike „Domo” Stanton („Dom Szeptów”), zaś minorową paletę barw nałożył Dee Cunniffe („Radiant Black”).

A jeśli wciąż wam mało diabelskich uciech, zapoznajcie się z ofertą Makabrycznego Katalogu Wysyłkowego sporządzonego przez duet Rex Ogle/David L. Johnson-McGoldrick oraz ozdobionego humorystycznymi pracami Dave’a Johnsona („Superman: Czerwony syn”). To prawda, że „DC Horror przedstawia: Obecność – Ukochana” jest pozycją skierowaną w pierwszej kolejności do osób, które są mniej więcej obeznane z uniwersum „The Conjuring” (bo tak w oryginale brzmi tytuł kultowego dzieła Wana). Ale filmowe zaległości zawsze można nadrobić, zaś komiksowy album okraszony okładką autorstwa Billa Sienkiewicza („Elektra Assassin”) – przygotowującego także okładki poszczególnych zeszytów – może się okazać ciekawym dodatkiem poszerzającym stan wiedzy o tej franczyzie. Mnie osobiście bardzo podobał się wybór alternatywnych okładek przygotowanych przez Ryana Browna („Union Jack”) oraz Darrana Robinsona („Batman: Urban Legends) wystylizowanych na mocno sfatygowane, oldschoolowe opakowania kaset VHS.

Innymi słowy: niezła rzecz. I przygotujcie się na wizytę „Hydraulika dusz”, czyli kolejnego reprezentanta DC Horror.
Rex Ogle, David L. Johnson-McGoldrick, Garry Brown i inni: „DC Horror przedstawia: Obecność – Ukochana” („DC Horror Presents: The Conjuring: The Lover”). Tłumaczenie: Zofia Sawicka. Egmont Polska. Warszawa 2024.