ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 października 19 (499) / 2024

Redakcja,

POLECAMY: CYKL SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA 'WSPÓŁPROMIENIOWANIE'

A A A
Cykl „współPROMIENIOWANIE” został otwarty 18 września o 19.30 w Kinoteatrze Rialto w Katowicach filmem dokumentalnym „Twarze Agaty” w reż. Małgorzaty Kozery-Topińskiej.

„W mojej głowie wybrzmiewa piosenka z tego filmu »Thousand faces«, słowa napisała reżyserka a wykonanie to Maniucha Bikont.

»Thousand faces in my mind

Their smiles becoming mine

Their gaze blinks in my eyes

And I am know it is not the time

Everything has just begun

Thousand faces in my heart

Their pain becoming mine

Through the color I will rise

Through the darkness I will shine«

Film »Twarze Agaty« nadał hasła całemu Cyklowi, zobaczyłam walkę, determinację, osamotnienie, łagodność, miłość, odchodzenie i odrodzenie, piękno oraz wolność w imię największej wartości, jaką jest ŻYCIE.

Wyłoniło się też słowo »współPROMIENIOWANIE«, dla mnie to »wysyłanie fal, dobrej energii«, a »współ« to obejmowanie, a więc synergia, jednym słowem »współobecność promieniuje«, jak to określił Jarosław Fret, kiedy rozprawialiśmy nad tytułem Cyklu. Zagłębiłam się w owe hasło »promieniowania« i ślady historyczne zaprowadziły mnie do pojęcia światła widzialnego, podczerwieni nadfioletu, do mikrofal, fal radiowych i promieni rentgenowskich, które zidentyfikowano jako różne rodzaje fal elektromagnetycznych, różniące się długością i przez to częstotliwością. Pod koniec XIX wieku Henri Becquerel odkrył nowy rodzaj promieniowania, który Maria Skłodowska-Curie nazwała promieniotwórczością (radioaktywnością). Dotarłam do 1916 roku, gdzie Albert Einstein zapoczątkował spekulacje o promieniowaniu grawitacyjnym, a późniejsi fizycy, w tym Andrzej Trautman – przewidzieli, że są one ścisłym przewidywaniem ogólnej teorii względności, z której wynika możliwość ich obserwacji. Myślę że to może być niekończąca się i inspirująca podróż w kosmos. Odchodząc jednak od fizyki, a stając przy sztuce – zapraszamy wszystkich do świata artystów, którzy w tym roku wypełnią Cykl SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA, a będzie filmowo, teatralnie, fotograficznie i terapeutycznie.

Monika Wachowicz

 

PROGRAM:

Październik

 

01.10.2024, godzina 11.00–15.00 oraz 02.10.2024, godzina 12.00–15.00

Masaż Lomi Lomi Zuzanny Łapki

Miejsce: Katowice (dokładny adres zostanie ustalony indywidualnie z wylosowanymi osobami z konkursu).

Kontakt: zuzanna.lapka.hello@gmail.com, tel: 513 064 192

Masaż Lomi Lomi to relaksacyjny i regenerujący masaż, który polega na łączeniu długich, miękkich i płynnych ruchów z elementami rotacji i rozciągania. Jest to szczególny masaż, który honoruje całe ciało i jego historię. Ma on na celu odprężyć i wprowadzić ukojenie do całego ciała z uwzględnieniem wszystkich mięśni i tkanek. To zaproszenie do uwolnienia stresów i napięć, które kumulują się w naszym ciele. Podczas sesji rozluźnienie następuje na poziomie cielesnym, a to równolegle prowadzi do rozluźnienia nas w sferze mentalnej i emocjonalnej, przynosząc harmonijny spokój dla naszego przejawu.

Masaż Lomi Lomi ma swoje korzenie w tradycji hawajskiej i odzwierciedla filozofię, w której istotna jest wzajemna miłość, dobroć i honorowanie całego przejawu życia.

(Masaż Lomi Lomi obejmuje całe ciało łącznie z klatką piersiową bez miejsc intymnych, które przez cały masaż są pokryte specjalną tkaniną).

Zuzanna Łapka – artetrapeutka, masażystka, artystka interdyscyplinarna, performerka. Aktorka w teatrze ciała, ruchu, formy i narracji wizualnej A Part w Katowicach. Autorka projektów: Taneczna celebracja ciała w nagości dla Kobiet, Moc dotyku, Pokój żywej ekspresji, Potęga snu – praca z podświadomością i symboliką Od ponad 6 lat tworzy autorskie warsztaty, na których pracuje z ekspresją twórczą, medytacją, ruchem, cielesnością, mocą płynącą z natury, kobiecością. Działania twórcze i warsztatowe Zuzanny mają na celu zbliżać odbiorcę do pełnego doświadczenia teraźniejszości, otwierać na samoświadomości i głębokie czucie, intuicję, przejaw twórczość, kreacji, wzmacniać potencjał transformacyjny, wgląd w swoje istnienie i przejawianie się.

 

5.10.2024, godzina 19.00

„Umarłam ze szczęścia” Teatru A Part

Wstęp wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji.

Rezerwacje: rezerwacjeapart@wp.pl.

Ilość miejsc ograniczona.

Spektakl dla widzów dorosłych.

Bilety: 100 zł

Czas: 80 min.

Przedstawienie pod tytułem „Umarłam ze szczęścia” jest kolejnym z cyklu przedstawień Teatru A Part, zainspirowanych historią i duchem miejsca, w którym pracują na co dzień Marcin Herich i jego zespół w Katowicach, oraz estetyką i konwencją kabaretu artystycznego pierwszej połowy XX wieku. W obecnej siedzibie Teatru A Part w latach 1907-1915 działało jedno z pierwszych niemych kin w Katowicach, zaś w latach 1940-1944 działał niemiecki kabarett Künstlerspiele.

Dotąd powstały trzy spektakle nurtu: „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny” (2014), „W dżungli historii. Variete” (2015) i „Ostatnie dni ludzkości” wg Karla Krausa (2018), do którego muzykę napisał słynny brechtowski kabaret muzyczny The Tiger Lillies.

Czwarty quasi-kabaretowy spektakl Teatru A Part pod tytułem „Umarłam ze szczęścia” spycha na dalszy plan temat wojny, naczelny wątek pojawiający się w poprzednich przedstawieniach nurtu, skupiając się bardziej na motywach artystycznych, egzystencjalnych i obyczajowych, także ze względu na nietuzinkowe losy protagonistki spektaklu Anity Barber (1899-1928), gwiazdy niemego kina, a także bezkompromisowej artystki-skandalistki i jednej z najważniejszych nowatorek teatru i tańca swoich czasów – ikony epoki Republiki Weimarskiej.

Scenariusz, reżyseria, choreografia, światło: Marcin Herich

Współpraca nad opracowaniem kostiumów i choreografią: zespół

Współpraca przy aranżacji przestrzeni i scenografii: Cezary Kruszyna

Opracowanie i tekst wykładu oraz tekst monologu (inspirowanego pismami Francisa Picabii oraz Leopolda Wolfganga Rochowanskiego): Natalia Kruszyna

Więcej o spektakl: https://apart.art.pl/pl/spektakle/umarlam-ze-szczescia/

 

6.10.2024, godzina 18.00

Teatr Korez (galeria)

Otwarcie wystawy „Portret kobiety” Joanny Nowickiej.

Wystawa czynna do 31 października 2024, na godzinę przed i po spektaklach w Teatrze Korez.

Pełne radości i kobiecości, odwagi i otwartości, zachwycające. To bohaterki sesji fotograficznych pt. Portret Kobiety, dla kobiet doświadczonych onkologicznie.

Wystawa skupia ponad 30 portretów, z trzech pierwszych edycji sesji fotograficznych: 2021, 2022, 2023. Sesje będące częścią Cyklu w Służbie Ducha i Ciała organizowanym przez Fundację Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej, pod kuratorską opieką Moniki Wachowicz, odbywały się w Studio Portretowym Joanny Nowickiej w Katowicach, autorki portretów. Makijaże przygotowywała Anna Musioł.

„Goszczę w swoim Studio Portretowym niezwykłe kobiety. Za każdym razem przeżywamy piękne i radosne chwile, czerpiemy z tych spotkań porządną dawkę mocy. Portrety, które tworzymy, mają prostą konwencję, tu przede wszystkim chodzi o bycie razem, dobrą zabawę i miło spędzony czas. Oczywiście zdarza się, że stanięcie przed obiektywem po bolesnych zmaganiach z chorobą jest również czymś terapeutycznym, może pomóc w zaakceptowaniu zmian w wyglądzie, bywa pewnego rodzaju konfrontacją z tym, co jest. Więc łez wzruszeń sobie nie szczędzimy.

To zdecydowanie jedno z ważniejszych wydarzeń w kalendarzu mojej fotograficznej działalności” – mówi Joanna Nowicka.

Każdy portret opatrzony jest „słowami na życie”, czyli cytatem lub autorskim komentarzem bohaterki zdjęcia. To słowa, które wzmacniają, mają znaczenie, mogą być wskazówką.

Więcej o Joannie Nowickiej: www.joannanowicka.com

 

15.10.2024, godzina 14.00 oraz 15.30

Koncert/sesja dźwiękowa z medytacją, wprowadzającą do jogi nidra – głębokiego, świadomego relaksu poprowadzą Ewa i Kamil Gorgoń

Ewa Lily Yoga Studio

Wyłącznie dla pacjentek onkologicznych w szpitalu.

Miejsce: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków 14.

Czas: 60 min

Ewa Lily Yoga Studio” to miejsce, które zaprasza do zadbania o siebie poprzez ruch w postaci zróżnicowanych zajęć jogi dla osób stawiających pierwsze kroki na macie oraz takich, które szukają rozwoju w praktyce własnej. Studio oferuje szeroki wachlarz warsztatów z obszaru szeroko rozumianego Wellbeing oraz rozwoju osobistego. Regularnie organizuje weekendowe warsztaty wyjazdowe oraz tygodniowe Yoga Campy w Polsce i za granicą, w czasie których odbywają się zajęcia jogi, medytacji oraz dźwiękoterapii, a to wszystko po to, aby uwolnić się od stresu i skupić się na poprawie zdrowia i dobrym samopoczuciu.

Ewa i Kamil przeprowadzą pacjentki oddziału onkologicznego w Katowicach przez sesję dźwiękowo-relaksacyjną połączoną z elementami medytacji oraz jogi nidra – świadomego śnienia z wykorzystaniem gongów, mis tybetańskich i subtelnych instrumentów relaksacyjnych. Wstęp wolny dla pacjentów szpitala.



25.10.2024, godzina 19.00

Klub Underground

GRUPA CALVIN

Odczytanie scenariusza: „DEUTSCHE REQUIEM”, czyli Moja droga z powrotem.

Performance poświęcony pamięci Witolda Izdebskiego

Miejsce: ul. Studencka 20. Katowice.

Wstęp wolny.

Witold Izdebski, założyciel Teatru Cogitatur zniknął na kilkanaście lat z pola widzenia i nikt nie wiedział, co się z nim działo. Na początku 2024 wrócił do Katowic i planował wystawić pełnowymiarowy spektakl pt. „Deutsche Requiem”. Od kwietnia do czerwca odbyło się kilkanaście spotkań/prób wokół scenopisu, w których uczestniczyli zaproszeni przez Witka do tego projektu twórcy, przyjaciele, nowo poznani po powrocie ludzie, nie zawsze związani z teatrem.

Mimo postępującej choroby nowotworowej, trudności komunikacyjnych (Witold komunikował się za pomocą tabliczki i kredy), osłabienia organizmu prace nad scenariuszem trwały aż do 14 maja, czyli dnia jego śmierci. Od początku pracy nad spektaklem dla wszystkich, którzy uczestniczyli w tym przedsięwzięciu, było jasne, że najważniejsze są spotkania i próba odwrócenia tego, co nieuniknione, poprzez sztukę.

„Odczytanie: Deutsche Requiem…” to performance poświęcony ostatniej wizji Witka, która była bardzo osobista i jak się szybko okazało – niemożliwa do zrealizowania To próba zapisu tamtych dni, kiedy teatr był jedyną szansą na ocalenie.

Teraz, kiedy jest już po wszystkim, zaangażowani przez Witolda Izdebskiego ludzie wracają pod szyldem Calvin Group, gdyż, jak pisał sam autor na zaproszeniu z 27.10.1997 r.: „Jest tylko dziełem przypadku, że Calvin Group od roku 1992 posługuje się metodą taką, jaką Italo Calvino opowiada własną historię w Zamku skrzyżowanych losów. Ale też przypadek jest dla tej grupy święty: przypadkowe są spotkania ludzi tworzących tę formację, zawsze spóźnione i spieszne, przypadkowe są profesje bo przecież niezmiernie rzadko pojawiają się tu aktorzy (Któż nie grał w Calvinie?...) a wreszcie treść opowieści nie jest niczym więcej niż pomieszaniem ucieczki, obsesji i wieczności”.

 

Listopad

 

19, 26.11.2024, godzina 12.00

Warsztaty Gabrieli Bartosik z tworzenia biżuterii dla pacjentów i rodzin na oddziale Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Gabriela Bartosik

„Jestem nieuleczalną fanatyczką książek. Księgarką z zawodu i zamiłowania. W życiu pociąga mnie to, co inne i nieoczywiste. Od zawsze byłam autsajderką, kroczącą własnymi drogami. Kocham wyzwania, nie boję się trudnych tematów, mocnych wrażeń, pociągają mnie rzeczy skomplikowane, nie lubię dostawać niczego na tacy. Nie zawsze taka byłam, myślę, że do tego się po prostu dorasta, legły w gruzy młodzieńcze ideały, na szczęście nie wszystkie, nadal wierzę w ludzi, tylko na osobności, tłum mnie przeraża, nie wierzę politykom, nie kocham korporacji. W sztuce fascynuje mnie turpizm, moje oczy widzą piękno tam, gdzie większość ludzi odwraca się z odrazą. Uważam, że prawda tkwi w naturalności i prostocie, choć rozczulają mnie wszelkie przejawy sztuki prymitywnej, która często jest prawdziwsza od wymyślanej na siłę i silącej się na oryginalność. Kocham współczesną sztukę i muzykę tę najbardziej eksperymentalną, ten zamierzony chaos i dysharmonię. Gdy przyszła choroba, podeszłam do niej zadaniowo, potraktowałam jak kolejne życiowe wyzwanie, a ja przecież kocham iść pod górę, wszystko, co trudno zdobyte, smakuje najbardziej. Wiele znanych mi kobiet uciekało od świata, a ja potraktowałam mój nowy wizerunek jak artystyczne wyzwanie, wyzbyłam się wszystkich kompleksów pokochałam nową siebie, słabą, łysą, grubszą.

Sztuka, która od zawsze towarzyszyła mi w życiu, stała się wielką odskocznią, czas spędzony z fotografią, książką, czy na zajęciach arteterapii stał się dla mnie wielkim lekarstwem. Teraz, gdy choroba została opanowana, jestem jeszcze silniejsza i o wiele mądrzejsza, już na pewno wiem, co w życiu liczy się najbardziej… tylko to, co doświadczyliśmy, co nas zauroczyło, co nam smakuje i co kochamy.”

 

 

Grudzień

 

02.12.2024, godzina 17.00

Warsztaty z jogi terapeutycznej Marii Czubały

Teatr A Part

Bilety: 20 zł

Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl

Czas: ok. 120 min.

Maria Czubała – dyplomowana nauczycielka hatha jogi. Swoją praktykę pogłębiała m.in. w Instytucie Iyengara w Indiach, na kursach Faeqa Biria we Francji oraz warsztatach Rity Keller. Specjalizuje się w jodze terapeutycznej. Od ponad 15 lat prowadzi zajęcia dla osób po nowotworach i urazach narządów ruchu. Pracuje z aktorami, sportowcami, muzykami. Prowadzi regularne zajęcia specjalistyczne dla kobiet z zaburzeniami funkcjonowania układu hormonalnego. Mocno związana z krakowskim Centrum Psychoonkologii przy stowarzyszeniu UNIKORN.

 

03.12.2024, godzina 19.00

Zakończenie Cyklu w foyer teatru po spektaklu

Seans teatralny „W zawieszeniu”

Reżyseria: Arti Grabowski

Wykonanie: Monika Wachowicz

Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego

Rynek 10, 40-003 Katowice

Bilety normalny: 40 zł

Bilet ulgowy: 20 zł

Spektakl dla widzów dorosłych.

Czas: ok. 60 min.

„W zawieszeniu” jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. Jest dramaturgiczną próbą zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji, …o nadziei.

Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa. Ideę do powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie, gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w przypadku Marty przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.

 

Cykl otrzymał wsparcie z Miasta Katowice na realizację zadań publicznych w dziedzinie kultury – jedna edycja na rok 2024 oraz z Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu.

Kuratorka programu: Monika Wachowicz

Organizator Cyklu: Fundacja Sztuka dla życia im. Marty Paradeckiej

Zadanie współfinansowane z budżetu Miasta Katowice

Honorowy patronat nad festiwalem objął Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa.

Partnerzy:

Głównymi partnerami wydarzenia są Miasto Katowice oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Górnośląska Fundacja Onkologiczna w Gliwicach, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Kinoteatr Rialto w Katowicach, Fundacja Oko w Oko z Rakiem, Teatr Śląski w Katowicach, Teatr Korez w Katowicach, Studio Portretowe Joanna Nowicka w Katowicach, Teatr A Part w Katowicach, Fundacja DAR Sztuki z Warszawy, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Ewa Lily Joga Studio, Miesięcznik Społeczno – Kulturalny „Śląsk”, Dwutygodnik kulturalny „artPAPIER” oraz Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji.



fot. Agnieszka Seidel-Kożuch
Materiały nadesłane przez organizatorów.
„artPAPIER” objął projekt patronatem medialnym.