Wydanie bieżące

1 stycznia 1 (361) / 2019

Maja Baczyńska,

TAJEMNICE MUZYKI SAKSOFONOWEJ (PAWEŁ GUSNAR: 'SAXOPHONE VARIE VOL.3')

A A A
Paweł Gusnar to prawdziwy specjalista w swojej dziedzinie – wirtuoz gry na saksofonie, wciąż rozwijający i popularyzujący polską muzykę saksofonową. W jego najnowszym dwupłytowym albumie „Saxophone Varie vol. 3”, które wydało wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Chopin University Press (poprzednie części serii ukazały się nakładem wydawnictwa DUX), znalazły się utwory aż ośmiu współczesnych kompozytorów czynnie działających w środowisku warszawskim: Romualda Twardowskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Mykietyna, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Kościowa, Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina. Warty zauważenia jest fakt, że aż siedem z ośmiu nagranych utworów ma tutaj swoją premierę fonograficzną. „W opinii recenzentów budzi podziw swoboda i łatwość, z jaką odnajduje się w każdej stylistyce, wirtuozeria oraz sposób budowania muzycznej narracji, umiejętność łączenia technicznej perfekcji z dbałością o jakość dźwięku w najdrobniejszych szczegółach – pisze Emilia Dudkiewicz – W jego rękach saksofon staje się niewyczerpalnym narzędziem odkrywania nowych jakości”. I rzeczywiście – kompozycje są niesłychanie zróżnicowane stylistycznie, jedne neoklasycyzujące (jak „Saxophone Quartet Alla Polacca” Bartosza Kowalskiego z 2017 roku), inne eksperymentujące z niekonwencjonalnymi technikami wydobycia dźwięku (jak „Iffy shapes” Aleksandra Kościowa z 2013 roku), wpływającymi na artykulację i barwę. Niekiedy pozwalają wykazać się inwencją instrumentalistom jak w „Non-existent street” (2017) na kwartet saksofonowy Alicji Gronau (w której twórczości muzyka saksofonowa już od dawna zajmuje istotną pozycję), kiedy indziej prowadzą wykonawców przez zaskakujący świat muzycznej wyobraźni danego twórcy, jak w „Suite on Polish Themes” (2013/2014) na saksofon i kwartet saksofonowy Krzysztofa Herdzina. Znajdą się tu też kompozycje, które wprost ujmują swoją melodyjnością, jak np. „Po trzykroć… ” na saksofon sopranowy i klawesyn Anny Ignatowicz-Glińskiej (z fenomenalną partią Aliny Ratkowskiej). Jak mówi kompozytorka: „Tytuł nawiązuje do formy utworu, obejmującej trzy części grane attacca, oparte na tym samym materiale melodycznym, ukazanym tu jakby w trzech odsłonach, które kontrastują ze sobą pod względem tempa, charakteru, a nawet stylistyki”. Właściwie w każdym utworze Pawłowi Gusnarowi towarzyszą świetni muzycy: Agnieszka Przemyk-Bryła (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela), Aleksandra Ohar-Sprawka (wiolonczela), Pablo Sánchez-Escarische Gash (saksofon), Michał Ochab (saksofon), Konrad Gzik (saksofon), Jakub Wydrzyński (saksofon), Klaudiusz Baran (akordeon) – Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, energetyzujące swoim brzmieniem Krakowskie Trio Stroikowe czy nominowana w tym roku do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej – Odkrycia Roku The Whoop Group. Obok siebie współistnieją tu i przenikają się różne zjawiska, które służą prezentacji walorów brzmieniowych, ekspresyjnych i technicznych saksofonu oraz ukazaniu wszechstronności i różnorodności tego instrumentu w różnych wariantach obsadowych. Trzeba też jednak zaznaczyć, że choć jest to płyta dla koneserów, miłośników muzyki saksofonowej bądź muzyki współczesnej, to w odsłuchu może sprawić dużą przyjemność niemal każdemu.
Paweł Gusnar: „Saxophone Varie: Vol. 3” [Chopin Univerity Press, 2018].